Sök

Dennis Nyström lackade på Nordea – startade klagosajt

Dennis Nyström under utvecklingen av hejdådå.se

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Nordeas flytt från Sverige blev droppen för Dennis Nyström som nu byggt en sajt där personer kan skicka klagomål till storbanken.
Och alla klagomål hamnar direkt i mejlkorgen – hos bolagets högsta chef.

Det var i början av september som storbanken Nordea meddelade planerna på att flytta sitt huvudkontor från Sverige till Finland.

Beskedet kom efter en lång tid av infekterade debatter kring hur en flytt skulle påverka Sverige och bankens kunder. 

Breakit har tidigare gått igenom vilken påverkan flytten kan få för svenska startups.

Den Lunda-baserade webbutvecklaren Dennis Nyström har följt turerna och debatten kring Nordeas flytt – och bestämt sig för att sätta ned foten.

"Jag är själv inte kund och blev frusterad över att jag inte kunde säga upp tjänsterna, som så många andra skrev att de skulle göra. Jag blev lite avundsjuk", berättar Dennis Nyström. 

Efter att ha filat på idén i två veckor lanserade han sajten  hejdådå.se i måndags där personer som är missnöjda med Nordea kan vädra sina åsikter. 

Dennis Nyström har skapat ett formulär där människor, både kunder och icke kunder, kan klaga och berätta för Nordea vad de missar i och med en flytt.

Genom att bygga plattformen vill han beslysa risken för kundflykt och visualisera det med riktiga siffror, exempelvis om människor har bolån de planerar att flytta till en annan bank. 

Utöver att registrera antal missnöjda personer som fyller i formulären presenterar Dennis Nyström även statisik över hur mycket lån och sparande personerna sitter på. 

Han har kopplat på en automatiserad funktion som gör att formulären dimper ned i mejlkorgen hos storbankens ordförande, vd och Sverigechef.

Runt 40 personer har använt formuläret hittills. 

"Jag har smyglanserat lite och uppdaterar för fullt. Det är inte så stora siffror än, jag har börjat kontakta folk nu", säger Dennis Nyström.

Dennis Nyström säger själv att han tror på Nordea när de säger att det inte kommer innebära stora förändringar för kunderna. 

Han känner sig däremot lurad som konsument, anser att agerandet är illojalt och tycker att Nordea kunde ha haft lite mer ödmjukhet i frågan. 

"Det handlar om att deras marginaler ska bli högre och då får det kosta vad det kosta vill. Det har varit ett riktigt sandlådebråk". 

Dennis Nyström tror inte att den enskilda sajten kommer att ändra Nordeas planer – men tänker att flera små initiativ kanske kan få dem att fundera eller backa. 

Någon reaktion från Nordeatopparna rörande meddelandena i mejl-korgarna har det ännu inte blivit – men Dennis Nyström kamp har bara börjat. 

"Jag vill se hur folk reagerar. Jag gillar att tycka till om saker men gör sällan något åt det. Nu kan jag använda mina kunskaper till att faktiskt göra något". 

Läs mer