Från Kinna till Paris – Siri Vikmans Aéryne skakar om modevärlden med sin startup

Breakit - Från Kinna till Paris – Siri Vikmans Aéryne skakar om modevärlden med sin startup
Siri Vikman och kollektion från Aéryne.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Hon skrotade studierna för ett jobb på Nelly och headhuntades sedan rätt in i den franska modeindustrin.
Nu driver Siri Vikman sin snabbväxande mode-startup Aéryne – från Kinna några mil söder om Borås.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

I huvudstaden samlas modeeliten den här veckan för att delta i Fashion Week Stockholm. Världskända varumärken visar upp sina kollektioner för den dreglande modepressen och sociala medier har fyllts av vimmel- och catwalk-bilder på kläder, modeller och drinkar. Alla är där.

Men mode-startupen Aérynes grundare Siri Vikman är inte där.

Hon sitter istället på huvudkontoret i lilla Kinna, tre mil söder om Borås, och smider planer för bolagets fortsatta expansion.

Siri Vikman skrattar åt frågan om varför hon dissar Fashion Week i Sverige. 

”Vi kommer alltid ha en svensk anknytning men vi är ett internationellt bolag, så vi fokuserar på att agera från Paris som central punkt samt siktar på Europa och USA”, säger hon.

För tre månader sedan lämnade Siri Vikman Paris, staden där hon för två år sedan grundade sitt företag Aéryne, vars kollektioner inspireras av det svenska och franska modet.

Vad som fått henne att lämna det franska modemeckat för en svensk tätort på 15.000 invånare? 

Hexatronics tidigare storägare Gert Nordin är en av anledningarna. Det var i samband med att han investerade nio miljoner kronori Aéryne i somras som Siri Vikman valde att slå sig ned i sin pappas kontorslokaler i Kinna med fem medarbetare. Här sköts lager, logistik och finans.

De övriga sju medarbetarna arbetar med design, inköp och marknadsföring på kontoret i Paris. 

”Vi har fortfarande vårt huvudkontor i Sverige och en stor organisation vi måste bygga upp här inom logistisk och de finansiella frågorna. Det är det jag valt att fokusera på samtidigt som jag pendlar till Paris en gång i månaden", berättar Siri Vikman. 

Men låt oss backa bandet lite.

Siri Vikmans resa började hemma i Borås, och eftersom hon alltid velat arbeta med design blev det naturligt att skriva in sig på Textilhögskolan när hon var tjugo.

En annons i lokaltidningen kom dock att förändra allt. Modesajten Nelly, som grundades av Jarno Vanhatapio, sökte en stylist. Gissa vem som var på samma restaurang som Siri och hennes mamma på kvällen den dagen som annonsen publicerades?

”Jarno var där med sitt grabbgäng. Då gick jag fram och sa ’hej, jag skulle vilja ha det här jobbet och jag är grym på det här så anställ mig’. Då svarade han att jag börjar på måndag”, berättar Siri Vikman. 

Några textilstudier blev det aldrig.

Efter ett halvår deklarerade Nelly-grundaren att sajten behövde egna interna varumärken och att det var dags att bredda plattformen.   

”Det fanns egentligen ingen som kunde något om produktion så han skickade mig och Sanna Tranlöv, som nu är med Jarno på NA-KD, till Kina och Indien”.

Där fick de arbeta i fabrikerna och lära sig allt om att hitta material samt genomföra design och produktion. Siri Vikman avslöjar att hon senare kom att lära sig hur man skissar från Youtube.

"I början skrev vi ut bilder och gav till leverantörerna och de tänkte nog att vi var dumma i huvudet. Vi lärde oss allt på plats i fabrikerna hur man gjorde”.

Efter fyra år fick Siri Vikman det hon själv refererar till som ”25-årskrisen”. Hon blev handplockad till rollen som inköpare av ett modeföretag i Paris och packade väskorna.

Mötet med den franska fashion-scenen blev dock en chock. Ni som sett filmen "Djävulen bär Prada" med den krävande chefen har bilden klar för er.

”Första dagen jag började hade vi ett stort möte med ett 50-tal personer där inköparna skulle presentera kommande kollektionen. En man började gråta för att chefen var så hemsk, och det hände mig några gånger också”, berättar Siri Vikman. 

Efter ett och ett halv år hade hon fått nog och bestämde sig för att lansera sitt drömprojekt Aéryne – ett klädmärke inspirerat av svenska och franska influencers (kända profiler med många följare i sociala medier). 

Siri Vikman spenderade ett halvår hemma i sin lägenhet där hon filade på sin affärsplan, drog i kontakter och letade människor som delade hennes vision.

Hon har själv sagt att ensamheten och de sexton timmar hon la ned per dag gjorde henne knäpp.

"Jag har aldrig känt att jag inte vill göra det, men man kan tappa självförtroende. Att bygga ett litet bolag är som att flyga ett mindre plan där du verkligen känner minsta turbulens". 

I början av förra sommaren släpptes den första kollektionen, och den röda tråden har varit att skapa kläder som passar alla kvinnor.

”Jag har aldrig strävat efter att skapa ett lyx-varumärke så vi la oss i mitten. Grundidén är att ha den svenska minimalistiska designen blandat med det expressionistiska och edgy Paris”.

I dag släpper Aéryne, vars signum är "av kvinnor för kvinnor", 14 kollektioner per år och omsatte 1 miljon kronor förra året. I år satsar man på att öka försäljningen till sju miljoner kronor. 

”Vi har verkligen varit ett tillväxtbolag med små blyga siffror och nu äntligen börjar vi komma upp i omsättning, 2018 är vårt verkliga tillväxtår", säger hon och berättar att en USA-lanseringen ligger i planerna

Aéryne säljer genom sin egna plattform men 80 procent av försäljningen går genom aktörer som Asos, Nelly och NA-KD. 

”För oss har det blivit ett utmärkt sätt att bredda vår affär och få ut vår branding. Det är mindre risk att jobba på det sättet fast lägre marginaler. Men samtidigt levererar man och det är klart”.  

Siri Vikman är väl medveten om att konkurrensen inom modeindustrin är benhård, men är övertygad om att individuella varumärken med starka sociala värdegrunder har framtiden för sig.

En nyckelfaktor till att bygga företaget starkt har varit samarbete med influencers som Janni Delér och Kenza Zouiten Subosic.

”Båda två är sådana jäkla girl-bosses, kvinnliga entreprenörer som skapat sin affärside från it-utvecklingen och bloggnätverken". 

Samtidigt finns det utmaningar. Näthandelns stora akilleshäl är mängden returer. Siri Vikman tror att antalet returer kan minska om och när de nya tekniska lösningar som mäter kundens kropp och storlek får genomslag bland konsumenterna.

Ett annat problem som gäckar industrin är stora lager vilket blir mycket kostsamt i längden. För att slippa stora lager kommer Aéryne snart att lansera ett eget system där kläderna sys upp först när kunden lägger beställningen.

"Där kan kunden se vart och vem som syr plagget, hur mycket personen tjänar och försäkra sig om att det är bra sociala förhållanden", förklarar Siri Vikman.

När Siri Vikman ser tillbaka finns det egentligen ingenting att ångra. Åren på Nelly och slitet på det stora modeföretaget i Paris har gett värdefulla erfarenheter.

"Jag tror det finns en bild av modeindustrin som en bransch där tjejer är elaka mot varandra. Vi strävar efter att vara ett snällt företag där alla ska må bra".  

Visst blir det fortfarande mastodontpass ibland, och motgångar får man räkna med, men nu är Siri Vikman omgiven av sitt "girl-crew" och det är betydligt lättare när man inte sitter ensam i sitt vardagsrum. 

"Det här är det absolut roligaste jag gjort i hela mitt liv". 

Siri Vikman

Ålder: 29 år. 

Uppvuxen: Borås. 

Bor: I skogen i Hyssna, precis flyttat tillbaka till Sverige från Paris.

Familj: Fästmannen Tobias Fant, hunden Churchill.

Jobbar bäst: Mellan 14-03, nattuggla. 

Den perfekta dagen: Jobbdag: Energi i teamet, kaffe och grymma idéer. Privat: Bastu, middag och familj.

Favoritapp: Spotify.

Siri Vikman om tech och mode: 

"Jag tror att modeindustrin och tech-branschen har mycket att hämta från varandra. Online-branschens stora akilleshäl är mängden returer. Det finns en mängd nya tekniska lösningar som mäter av din kropp och storlek".  

"Jag tror även att det kommer hända mycket inom social-tech, speciellt influencer-delen och videos. Det kommer att bli mycket enklare att tagga och spåra trafik inom nätverk som exempelvis Youtube".  

"Jag ser en stor marknad för företag som tar ett social ansvarstagande. Samtidigt tror jag att den individuella stilen blir viktigare, att man inte vill ha det som kan köpas överallt. Där har online-handeln en vikig del att spela".

Läs fler artiklar
LÄS MER