Sök

Experterna om Klarnas nya logga: "Oväntat, poppigt och mänskligt"

Klarna

Ted Persson, partner på EQT Ventures och Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring. Foto: Jonas de Lange och Johan Wingborg

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Betaljätten Klarna testar nya loggor – och en rosa version fick nyligen tummen ned i sociala medier.
"Alltid när ett företag byter logotyp eller identitet blir det ramaskri", konstaterar Ted Persson, designpartner på EQT Ventures.

Det har surrat envisa rykten om att Klarna planerar att byta till en rosa logotyp. Under förra veckan stärktes ryktena ytterligare när Simon Saneback, tidigare rådgivare till Klarna, twittrade en bild på vad som uppges kunna vara den nya loggan. 

Klarna gick då ut och bekräftade att man genomför a/b-tester med olika versioner för olika platser, och tittar på olika färger och stilar.

Ted Persson som är designpartner på EQT Ventures noterade en hel del sura kommentarer på sociala medier kring utformningen av loggan, ett par glasögon mot en rosa bakgrund. 

"Alltid när ett företag byter logotyp eller identitet blir det ramaskri. Hela idén med en identitet är att man känner igen den, om man inte gör det så gillar man den inte", säger Ted Persson. 

Han har svårt att tro att det rör sig om ett a/b-test.

"Man kan a/b-testa det mesta, men inte en logotyp eller en identitet. Man kan sjävklart testa den kvalitativt under utformningen, men att få ut någonting av ett live a/b-test är nog svårt, möjligen lite engagemang i sociala medier eller att folk känner dig delaktiga", säger han. 

Han tycker att loggan ger ett "Snapchat-intryck" med sina starka färger. Den rosa färgen är relativt ovanlig – och det är väl det som är poängen, menar Ted Persson som beskriver loggan som "oväntad och bra". 

Ted Persson menar att Klarna drar sig mot traditionella varumärken som vågar sticka ut eftersom de redan är rotade i sin kategori – att man inte längre vill påminna om en bank.  

"Startups som kommer från ett annat håll, till en början i alla fall, brukar ofta vara lite rädda att bryta kategorin. Det är som att man är utanför kategorin men vill passa in", säger Ted Persson och fortsätter:

"De vill connecta med människor och få människor att tänka på Klarna på ett annat sätt, och det är väl rätt."

Han beskriver den aktuella loggan som något som känns yngre, poppigt och mer mänskligt. Huruvida loggan, eller någon som liknar den, blir verklighet återstår att se.  

"Om de nu förändrar den är det kanske så att Klarna är så pass etablerade att de kan bygga en helt egen identitet eftersom folk nu vet vilka de är." 

Max Larsson von Reybekiel är kreativ chef och marknadschef på Norrsken Foundation. Han arbetade tidigare som kreativ chef på Klarna och designade nuvarande logotypen och rebrandingen 2012.

För fem år sedan symboliserade logotypen startskottet på en varumärkesförflyttning från trist fakturabolag till en smidig betaltjänst. Ambitionen var att bygga en hög medvetenhet om och igenkänning för Klarna.

Max Larsson von Reybekiel säger nu att han tycker att det är kul med förändring – men är tveksam till loggan som figurerat. 

"Det här med solbrillorna är för mig bara effektsökeri och jag tvivlar på att det kommer användaas. Eller kanske är det ett utbytbart element – ibland solbrillor och ibland en propellerhatt eller nåt?", säger han.

Han menar att ett byte av logga ger Klarna ett bra tillfälle att skapa uppmärksamhet kring att man förändrar sig och tar nästa steg till att bli ett älskat konsumentvarumärke. 

Rörande den rosa fägen gissar Max Larsson von Reybekiel att man vill visa att man tänker annorlunda och är en uppstickare i en konservativ bransch.

Hur viktig är loggan för startups?

"Det är aldrig bara en beståndsdel av en identitet som är viktig. Logotypen kan se ut hur som helst. Namnet kan vara vad som helst. Färgerna spelar inte så stor roll – alla gillar ändå olika. Det viktigaste är hur du förhåller dig till alla element du har",  säger Max Larsson von Reybekiel. 

Eva Ossiansson som är doktor i marknadsföring vid Göteborgs Universitet har också kikat på den rosa loggan. 

”Man vill fokusera på känslorna eller associationerna du får av glasögonen och blixten. En blixt från en klar himmel", säger hon.

Hon poängterar att logotypen inte är avgörande för varumärket i sig – men ett byte kan vara kraftfullt för ett företag som vill skapa snabb uppmärksamhet eller förtydliga vad de står för. 

I forskningssammanhang brukar man peka på färger som gult, orange och rött som starka signalfärger med ett högre signalvärde. Ossiansson menar att rosa landar ”mittemellan” och att det överlag är en färg som är mer sällsynt i marknadsföringssammanhang. 

”Här är det uppenbarligen så att man genom att välja en helt annan form och stil vill signalera något speciellt, som man kommer att bygga en story kring”, säger Eva Ossiansson.

Camilla Björkman: Konsten att byta logga är det svåraste som finns

Läs mer