Sök

Konsten att byta logotyp är bland det svåraste som finns

Klarna

Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna, Breakits Camilla Björkman och gamla och nya testloggan för Klarna. Foto: Ann Jonasson / Klarna och Christian Gustavsson.

Camilla Bergman

Camilla Bergman

Klarnas nya logotypförslag får tummen ner i sociala medier. Men ska man verkligen lyssna på vem som helst när det gäller ens logotyp?

Dagens snackis hos Breakits följare är att betalbolaget Klarna verkar vara på gång med att byta logotyp. Borta är den blå, maskulina färgen – nu testas i stället en rosa variant med ett par solglasögon med blixtar i.

Enligt Klarnas presstalesperson handlar det om ett så kallat A/B-test. Det vill säga: man provar olika versioner för att se hur de tas emot av omgivningen.

Ska man tro Breakits Facebook-följare gick det sisådär denna gång. Några exempel (av ett litet urval, ska sägas):

Märklig ikon. Färgmässigt passar den blå bättre in i bankvärlden, men å andra sidan kanske Klarna hellre vill sticka ut i mängden?

En ny optiker i stan.

Nä.

Själv blev jag också konfunderad när jag såg det nya logotypförslaget. Solbrillor? Blixtar? Är detta ett skojigt fredagsskämt från Klarnas sida – eller menar de allvar?

Låt oss utgå från det sista. I så fall är min okvalificerade gissning att Klarna vill tvätta bort stämpeln som finansbolag och uppfattas som yngre och coolare (poppigare typsnitt), samtidigt som de vill signalera att de håller koll på ens betalningar (solbrillorna). Den rosa färgen ska sticka ut i finansvärlden och punkten signalerar självsäkerhet, typ: “Vi är Klarna – punkt”.

Vad blixtarna i glasen vill säga har jag ingen aning om. Något om snabbhet?

Men. Mina åsikter och användartester i all ära. Om det är något jag har lärt mig om logotyper efter ett antal lanseringar av nya varumärken (läs gärna min guide här) så är det två saker:

  • Det finns ingenting som väcker så mycket känslor som nya logotyper. Trump-seger och Brexit, släng er i väggen. Jag har varit med om så många, långa och upprörda diskussioner när det gäller logotyper att ingenting längre kommer som en överraskning.
  • Det går inte att göra alla nöjda – och alla ska heller inte vara nöjda. I Sveriges konsensus-kultur vill man så gärna att hela företaget står i en ring och sjunger Kumbaya runt den nya loggan – eller vad man nu beslutar om. Det är fel. Alla har nämligen inte hela bilden för att kunna ta beslut om saken – eller rätt kompetens för den delen.


Det sista är extra viktigt att komma ihåg. En logotyp är ju nämligen så mycket mer än bara ett ord eller en bild. Det är – eller ska i alla fall vara – en förlängning av vem du och ditt företag är. Vad är det då som säger att Britta i supporten, Amir i ekonomiledningen eller chefens dotter Lisa som pluggar design på gymnasiet (och fått “slänga ett öga” på logotypen) har koll på detta och kan koppla ihop det med en visuell identitet?

Av samma anledning är det viktigt att inte bara smacka ihop en logotyp som ser snygg och fräsch ut. Det gäller att börja i andra änden: Vilka är vi? Varför finns vi? Vad vill vi uppnå? Vilka är vår målgrupp? Vad vill vi att de ska känna och göra när de ser oss? Först när den bilden är solklar kan man sätta sig vid ritbordet.

Det är inte säkert att den diskussionen resulterar i ett dramatiskt logotyp-byte. Det är Coca-cola, som under åren mini-justerat sin logotyp utan att de flesta märkt något, ett exempel på.

I Klarnas fall verkar det dock vara total makeover som gäller. Kanske med ett par solglasögon som pricken över i – hur märkligt det än må vara.

Läs mer: Sätt rätt namn på ditt företag – med expertens bästa tips
 

Läs mer