Bonnier startar nytt bolag – ska investera i digitala startups

Breakit - Bonnier startar nytt bolag – ska investera i digitala startups
Rebecka Leffler, tidigare vd för Bonniers självpubliceringsplattform Type & Tell.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Rebecka Leffler blir chef för Bonnier Books Ventures.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Bonnierkoncernen är Sveriges största mediebolag, med en omsättning på 26 miljarder kronor. Problemet? Lejonparten av dessa intäkter är under press. De ligger i analoga medier. 

Koncernchefen Tomas Franzén har en tydlig agenda: att föra det snart 200-åriga familjeföretaget in i den digitala framtiden. 

Tidigare har Bonniers techinvesteringar hanterats av Bonnier Growth Media. Bolaget, med Ulrika Saxon i spetsen, har gått in i startups som Acast, Resolution Games, Refunder och United Screens.

Nu presenteras ett helt nytt bolag inom Bonniersfären. Bonnier Books Ventures heter bolaget som ska starta, köpa och driva bolag med fokus på bokutgivning, bokförsäljning, digitala konsumenttjänster och multimedia.

Rebecka Leffler hämtas internt för att leda satsningen, vilket Svensk Bokhandel var först med att rapportera om

”I en omvärld som blir allt mer digitaliserad, ser Bonnier Books behovet av ett självständigt bolag med fullt fokus på digital och teknisk innovation”, säger Rebecka Leffler till Breakit. 

Om jag förstår det rätt ska ni investera i startups, varför och vilken typ? 

"På sikt, absolut. Men det är inte vårt enda mål, utan vi vill också utveckla nya produkter och tjänster inom ramen för vår egen verksamhet. Men självklart kommer vi att bevaka marknaden och dyker det upp något intressant där vi som partner kan tillföra ett värde så är vi öppna för en satsning".

Hur mycket pengar har ni att investera för?

 "Det beror på vad som dyker upp, vad vi upptäcker och vad vi tror det finns potential inom".

Vad är det långsiktiga målet med Bonnier Books Ventures?

"Vår vision är att skapa en miljö som framgångsrikt stimulerar och utvecklar nya sätt att skapa, kurera och distribuera berättelser. För att lyckas med det är det viktigt att bygga starka kompetenta team med erfarenhet av produktutveckling samt en process för att experimentera och utveckla produkter, och att ha en nära relation till användarna och en vilja till att försöka förstå nya beteenden och trender".

Förlagsverksamheten inom Bonnier är koncernens näst största affärsområde, efter tv-verksamhetrerna. Bonnier drog in 6,9 (6,5) miljarder kronor från affärsområdet ”books” under 2015.

I förra veckan rapporterade Resumé att Bonnier får in 1,6 miljarder kronor när koncernen säljer de sista 30 procenten av Nordic Cinema Group där SF Bio ingår. 

Pengar som möjligen kan komma att användas till förvärv inom det digitala området. Förlagsmarknaden i stort är inne i en omvälvande tid, vilket bland annat uppstickaren Storytels köp av anrika Norstedts tecken på.

Läs fler artiklar
LÄS MER