Sök

Så snabbt växer Youtube-nätverket United Screens

United Screens

Stina Bergfors lämnade Google för att starta United Screens.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

United Screens klår förra helårets siffror – redan nu.

En och annan i mediebranschen höjde på ögonbrynen när Googles dåvarande Sverigechef Stina Honkamaa (nu Bergfors) sade upp sig för att starta ett Youtube-nätverk. 

Bolaget, som fick namnet United Screens, hade från start två affärsben.

• Att bygga egna Youtube-profiler och sälja reklam i deras innehåll

• Att hjälpa traditionella tv-kanaler att tjäna pengar på att deras innehåll, ibland mot deras vilja, sprids på Youtube.   

Det senare affärsbenet pratas det inte så mycket om längre. Men grundaffären byggd kring Youtube-profiler går desto bättre. 

Enligt Di Digital har United Screens nått en omsättning på 55 miljoner kronor under årets första tre kvartal. Det är en ökning med 44 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Under helåret 2015 låg United Screens omsättning på 54 miljoner kronor. 

Resultatet i år ser ut att landa kring noll. 

”Vi investerar varenda krona vi tjänar i att bygga värt nätverket ännu större. Vi bygger även ut organisationen för att bistå våra partners och kunder och kunna ta emot fler”, säger bolagets vd och medgrundare Malte Andreasson till Di Digital. 

Läs mer