Simpliday tar in nya miljoner – dags att "knäcka intäktsmodellen”

Breakit - Simpliday tar in nya miljoner – dags att "knäcka intäktsmodellen”
Simpliday-grundarna Sebastian Mutsson och Johan Gunnars. Foto: Pressbild.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Produktivitetsappen Simpliday får in 5,5 miljoner kronor från bland annat riskkapitalbolaget Wellstreet.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Malmöstartupen Simpliday har skapat en app som ska samla användarens mejl, kalender och "att göra"-listor i en och samma app. Tanken är att hjälpa folk att strukturera sin vardag och samtidigt minska antalet klick som krävs för att hitta alla detaljer i sin planering.

Johan Gunnars, medgrundare och vd på Simpliday, berättar att bolaget framförallt fokuserar på att göra appen så enkel som möjlig.

“De flesta produktivitetsappar är gjorda av manliga ingenjörer för manliga ingenjörer. De är överstrukturerade och ger så många olika alternativ att det blir ett hinder bara att förstå hur man ska använda dem. Vi vill göra det mycket enklare och skala bort allt som inte är kritiskt”, säger han.

I våras rapporterade vi om att bolaget tog in en investering på totalt 7 miljoner kronor. Då värderades bolaget till närmare 26 miljoner kronor, enligt information från Bolagsverket.

I somras lanserades själva appen och den har sedan lyfts fram av Apple i Appstore i 13 olika länder.

“Vi har fått mycket kärlek från Apple. Nu har vi över 100.000 användare”, säger Johan Gunnars.

Efter lanseringen har bolaget experimenterat med olika så kallade “freemiummodeller” för att tjäna pengar på appen. Freemium innebär att appen är gratis att ladda ned men att man sedan kan betala extra för olika tilläggstjänster.

“De klassiska sätten att tjäna pengar på appar kommer att dö. Det gäller direkt betalning vid nedladdning och inte minst prenumerationsmodellen. Det är inte så konstigt att folk betalar för exempelvis Netflix som har så rikt innehåll men andra appar kommer att ha svårt att tjäna pengar på det sättet”, säger Johan Gunnars.

Nu tar bolaget in nytt kapital för att kapitalisera på appen, eller “knäcka intäktsmodellen” som Johan Gunnars uttrycker det. Totalt handlar det om 5,5 miljoner kronor, varav hälften kommer från riskkapitalbolaget Wellstreet.

Riskkapitalbolaget – som drivs av Klarna-veteranen Mikael Wintzell och e-handelsexperten Sïmon Saneback – var även en av investerarna i den förra kapitalrundan.

Hur ska ni tjäna pengar på appen?

“Hur tjänar någon pengar i appbranschen, är den stora frågan. Vi har testat fyra olika intäktsmodeller hittils och ser att de skiljer sig från varandra med faktor fyra. Nu stoppar vi in lite mer ved i brasan för att sätta den nya modellen”, säger Johan Gunnars.

Hur gör ni för att hitta rätt modell?

“Det handlar delas om marknadsarbete men också produktutveckling. Precis som andra aktörer jobbar vi med mycket data så det handlar om att använda det för att skapa nytta för användarna. Nu lägger vi bland annat till ett AI-steg som ska hjälpa folk igenom dagen”, säger Johan Gunnars.

Mer än så vill han inte gå in på bolagets AI-lösning. Han vill inte heller kommentera hur stor andel av bolaget han och medgrundaren Sebastian Mutsson äger eller vad bolaget värderas till i den senaste kapitalrundan.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel