Sök

Simpliday tar in 7 miljoner för att hjälpa dig med vardagspusslet

Simpliday

Sebastian Mutsson och Johan Gunnars.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Appen samlar möten, to do-listor, kontaktlistor och anteckningar på ett och samma ställe. Nu går riskkapitalbolaget Wellstreet in som investerare i bolaget.

Malmöbolaget Simpliday grundades 2014 av Johan Gunnars och Sebastian Mutsson. Målet är att samla alla personliga och professionella åtaganden i en tjänst och på så vis skapa en klar blick över sitt vardagspussel.  

“Vi har inte förstått varför kalendrar måste vara så fula och inbjudningar så tråkiga, så vi försöker göra det snyggt och enkelt att ta sig igenom dagen", säger Johan Gunnars.

Nu tar bolaget in 7,1 miljoner kronor i finansiering, varav 1,8 miljoner kronor är ett lån från Almi Skåne. Befintliga investerare som Pia Althin och Ulf Ljunggren deltar i finansieringsrundan. Även riskkapitalbolaget Wellstreet som leds av förra Klarnachefen Mikael Wintzell går in i bolaget.

Hittills har tjänsten mjuklanserats i Kanada men nu satsar man helhjärtat mot USA.

“Det är ingen som har gjort något med kalendern på hur länge som helst. Google är förstås en värdig konkurrent med en stor användarbas men däremot är de ju fast i sitt gränssnitt", säger Johan Gunnars.

Simpliday är gratis att använda, men i samband med USA-lanseringen betatestar bolaget fyra olika intäktsmodeller.

“Vi kommer att testa olika former av freemium-modeller för att se vad som passar olika typer av användare bäst. Målet för året är att bygga en stor användarbas och få ännu bättre retention och traction i USA", säger Johan Gunnars.

Läs mer