Sök

Readly landar tung deal med Vodafone

ReadlyVodafone

Ranj Begley, chef för Readly i Storbritannien

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Den svenska magasinsappen Readly får rejäl draghjälp i Storbritannien, när telekomjätten Vodafone börjar distribuera tjänsten till sina kunder.

Samarbetet påminner om det som Readly har med Telia i Sverige. Det går i korthet ut på att tidningssugna britter som tecknar sig för ett Vodafone-abonnemang kan välja att baka in en Readly-prenumeration i dealen.

För de som inte känner till Readly: Appen fungerar som ett sorts "Spotify för magasin" där användaren kan välja ur en buffé av olika digitala tidsskrifter.

"Vodafonesamarbetet är en spännande milstolpe i vår utveckling där vi kopplar samman Readly med en stor och digital kunnig kundgrupp", säger Readlys Storbritannien-chef Ranj Begley.

Att ingå avtal med teleoperatörer är en viktig metod för innehållsbolag som vill nå ut. Ett välkänt exempel är Spotify, som brukar ingå den sortens avtal för att sälja prenumerationer när musiktjänsten går in i ett nytt land.

Vi har tidigare i år rapporterat om att Readly stängt ner sin tjänst för böcker - som aldrig riktigt lyfte. På magasins-sidan verkar dock en del titlar gå bra.

Läs mer