Sök

Efter bakslagen i höstas – nu stänger Readly hela sin boktjänst

Readly

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

I fjol stängde bolaget ned sitt Stockholmskontor – nu kapas boktjänsten bort.

Readly har kallats för magasinens eget Spotify och ambitionen är att bli en global spelare och samtidigt agera räddande ängel för den ekonomiskt pressade magasinsbranschen. Bolagets tjänst ger användarna tillgång till hundratals olika digitala magasin mot en månadsavgift på 99 kronor.

Förutom magasin har bolaget även satsat på e-böcker – men det ska det bli ändring på nu. I ett mejl som skickats ut till bolagets kunder deklarerar bolaget att boktjänsten i Readly kommer att stängas ned den 31 mars.

När Breakit får tag på vd:n Per Hellberg bekräftar han uppgifterna.

"Största delen av Readly är fortfarande magasin, och i och med att den rullar på bra så väljer vi att fokusera på det", säger han.

"Det är två rätt skilda industrier. Fölagsstrukturen, licensrätterna och affären skiljer sig. Det har blivit övermäktigt att hålla på med båda och därför fokuserar vi enbart på magasin."

Böckerna för vuxna kommer helt och hållet att läggas ned, medan barnboksdelen framöver kommer att drivas vidare av bolaget och appen Kidsread. Kidsread var sedan tidigare delägare i just boktjänstdelen av Readly.

Huruvida det rör sig om ett förvärv av Readlys bokverksamhet vill Per Hellberg inte kommentera.

"Jag kan inte gå in på affärsspecifika detaljer", säger han.

I höstas kunde Breakit berätta att Readly tvingats stänga ned sitt Stockholmskontor, samt gjort sig av med personal på huvudkontoret i Växjö. 

Orsaken till att personal sades då vara att verksamheten inte lyft på det sättet som ägarna hoppats på. Startåret 2013 uppgick intäkterna till 3 miljoner och i fjol stannade omsättningen på 15 miljoner kronor. Samtidigt ökar förlusterna kraftigt från minus 15 miljoner 2013 till minus 94 miljoner kronor för 2014. När nästan halva året har gått är Readlys prognos för 2015 att förlusten ska bli 115 miljoner kronor.

Enligt Per Hellberg har 2015 dock, med facit i hand, visat sig gå bättre än förväntat. Några siffror vill han inte dela med sig av, men enligt honom har bolaget dubblat antalet betalande användare under året.

"Vi är väldigt nöjda. Det har gått bättre än tänkt och det är ett bra inflöde på marknaderna vi är inne på", säger han.

Att det kommer bli en förlust på sista rader råder det däremot ingen tvekan om.

"Vi har inte planerat att bli vinstdrivande i år. Vi ska bränna mer än vi drar in."

Läs mer