Sök

Fler vill ha en gammal lur – nya rivalen spränger miljardvall

RefurblyRefurbede-handel

De tre grundarna tillsammans (Peter Windischhofer, Kilian Kaminski och Jürgen Riedl)

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Det finns allt fler aktörer som vill att du ratar fabriksnytt och väljer uppfixat när du ska ha ny telefon. En av dessa har ganska nyligen klivit in på svenska marknaden och kan skryta med att ha sprängt miljardvallen (i euros dessutom).

Medan många e-handlare sliter sitt hår över att ekonomin bromsar in och hushållen tappar köpkraft så tar cirkulära bolag sin chans att glänsa. Begagnat-branschen kan jubla åt den ström av nya kunder som av plånboksskäl hellre väljer en nygammal produkt än en ny. 

Till den senare kategorin räknas den österrikiska uppstickaren Refurbed – konkurrent till svenska Refurbly, med 25-åringen David Lundgren Fetah i spetsen och finsk-grundade startupen Swappie som häromåret rankades som etta på Financial Times lista över snabbväxande startup-bolag i Europa

Precis som rivalerna så sysslar Refurbed med teknikåtervinning, alltså att göra använda och kastade mobiltelefoner till så gott som nya och sälja dessa till slutkund. 

Nu har bolaget, som klev in i Sverige för två år sedan, nått en milstolpe. Från och med starten för sex år sedan har bolaget uppnått en omsättning på 1 miljard euro, motsvarande närmare 12 miljarder kronor. 

Det går också framåt för Refurbed på den svenska marknaden. Första kvartalet 2023 visar på 151 procent högre försäljning jämfört med första kvartalet 2022. Om man jämför början av det här året med maj månad ökade omsättningen med 67 procent. Bolaget uppger att det nu skickas runt 2.000 ordrar varje vecka, bara i Sverige. 

”Vi är mycket nöjda och oerhört stolta”, säger medgrundaren Peter Windischofer i en kommentar. 

”Vi ser den här milstolpen som ett tydligt tecken på att hållbarhet och den cirkulära ekonomin är på uppgång. Vi har åstadkommit stora saker tillsammans och kommer att åstadkomma ännu mer.”

Sist som vi skrev om svenska Refurbly så stod det klart att bolagets omsättning vuxit med 300 procent till 18 miljoner kronor 2022, enligt preliminära siffror. Resultatet kom in på -4,6 miljoner kronor 2022, vilket kan jämföras med -2 miljoner 2021.

I år är tanken att omsättningen ska öka med nästan lika mycket. Redan i våras hade bolaget, tack vare sin B2B-affär, sålt för 15 miljoner kronor, avslöjade David Lundgren Fetah.

“Vi siktar på att omsätta 70 miljoner kronor 2023.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer