Hanna Widell och Amanda Schulman köper in sig i Elin Ryers Used-a-porter

Breakit - Hanna Widell och Amanda Schulman köper in sig i Elin Ryers Used-a-porter
Elin Ryer, till vänster, Amanda Schulman och Hanna Widell. FOTO: Press
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Succéentreprenörerna bakom Perfect Day Media ger sig in på den redan trånga marknaden för begagnade kläder på nätet. Nu köper de 33 procent av lyxmodesajten Used-a-porter.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Det rör sig rejält på den digitala second hand-marknaden. Begagnat-jättarna Blocket och Tradera utmanas av en rad nya aktörer - som appen Plick och startupen Sellpy som backas upp av H&M.

Nu ger sig ännu en spelare in i matchen: Perfect Day Media, grundat av Hanna Widell och Amanda Schulman. De köper en tredjedel av sajten Used-a-porter som drivs av vd:n Elin Ryer.

I samband med köpet byter sajten namn till Used by. De två nya segmenten “Home” och “Baby & Child” lanseras och bolaget släpper en ny sälj- och shoppingapp. Det kommer bland annat att finnas vagnar och bilbarnstolar från märken som Bugaboo, Maclaren och Maxi Cosi.

Sajten har funnits i drygt ett år och fick en rivstart genom att kändisar valde att sälja plagg de tröttnat på via tjänsten.

Två som har sålt kläder genom sajten är de nya delägarna Hannah Widell och Amanda Schulman.

”Då det råder konsumtionshets i mode och inredning idag känns det viktigt att vara med och vidareutveckla den digitala andrahandsmarknaden för dessa produkter. Affärsmodellen ligger i tiden och Used By är bäst i kategorin”, säger Amanda Schulman.

I appen kan vem som helst skapa en profil och börja sälja. Som privatperson skapar och publicerar man en annons genom att lägga upp en bild från mobilen på det du vill sälja. Köpare och säljare har aldrig direktkontakt med varandra.

Bolaget har även en så kallad concierge-service som man tar en högre provision på. Då hämtas kläderna upp hos kunden, plåtas och läggs upp på sajten.

Den modellen påminner en hel del om startupen Sellpy, men på Used By säljs bara märkesprodukter. 

“Ibland kan det vara 100 annonser i en hämtning och då vi bara är två stycken som arbetar i bolaget hinner vi inte med. Vi vill konkurrera med Blocket och för att kunna växa måste vi ta in en annan part för att komma upp i volym”, säger Elin Ryer, grundare och vd för Used by.

Har namnbytet någon koppling till likheten med den brittiska motsvarigheten Net-a-porter?
“Net-a-porter har frågat oss vad vi ska göra och ifrågasatt att det är lika. Men det löste sig bra eftersom vi ändå ville byta då vi ska hålla på även med heminredning. Used by kan appliceras på så mycket mer”, säger Elin Ryer.

Parterna har valt att inte avslöja någon köpeskilling. Hannah Widell, Amanda Schulman och Perfect Days delägare Jan Zachrisson går in i styrelsen för Used by.

”Slit och släng känns gammaldags i dag. Fler köper färre nya plagg och produkter men väljer istället högre kvalitet och säljer dem vidare när de vill förnya sitt hem eller garderob”, säger Elin Ryer.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel