Breakit - Klädjätten H&M och tunga entreprenörer investerar i Sellpy
Foto: Sanna Wolf-Watz/Press/Jessica Gow/TT

Klädjätten H&M och tunga entreprenörer investerar i Sellpy

Publicerad 19 jan 2016, kl 15:09

User image
Jon Mauno Pettersson @mpjon · Visa profil

Totalt investeras 8,2 miljoner kronor i bolaget, som vill hjälpa människor sälja sina begagnade prylar på nätet, kan Breakit avslöja.


I våras kunde vi berätta om startupen Sellpy, som hjälper folk sälja prylar på Tradera. Konceptet bygger på att bolaget hämtar upp de grejer som säljaren vill bli av med. Sellpy behåller därefter halva försäljningsbeloppet när prylarna säljs.

Den affärsidén har nu lockat till sig en rad namnkunniga investerare.

Enligt dokument som Breakit har tagit del av har Sellpy nu tagit in 8,2 miljoner kronor i riskkapital. Pengar som bland annat ska användas till att bredda marknaden och nyanställda.

”Det enkla svaret är att vi tar in pengarna för att fortsatt tillväxt”, säger bolagets vd och medgrundare Michael Arnör när Breakit når honom på telefon.

För pengarna står bland annat klädjätten H&M, som har investerat 5 miljoner kronor i bolaget. Ryska Posten-grundarens bolag Jeansson Pilotti investerar 750.000 kronor och Gymgrossisten-grundaren David Frykman investerar 100 000 kronor. 

På den nya ägarlistan återfinns även investmentbolaget DIG Investment, som investerat 1,5 miljoner kronor. Bolaget drivs av Martin Söderström, som är gift med H&M-arvingen Charlotte Söderström.

”Vi är väldigt nöjda med de investerarna som valt att hoppa på tåget. Både med tanke på kapitalet men självklart den kunskap och kapacitet som de har”, säger Michael Arnör.

Sellpy är grundat av Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam. Bolaget ingick tidigare i Stings inkubator. Idén till Sellpy föddes när Michael Arnör flyttade hem till Sverige efter flera år i USA och skulle rensa ur sitt gamla pojkrum hos sina föräldrar.

“Jag hade massor av grejer och började sortera upp dem i vad jag skulle sälja, ha kvar eller skänka bort. Men sedan blev det aldrig av att jag sålde något och Röda korset hade stängt när jag var där för att skänka”, sade Michael Arnör i en intervju till Breakit tidigare i år.

Sedan tidigare har bolaget tagit in 1 miljon kronor i riskkapital från bland andra Per Bystedt, som tidigare varit vd för TV3 och varit med och drog i gång sajten spray.se.

Sellpy är inte H&M:s första startupinvestering. Förra året avslöjade vi att klädjätten har dragit i gång en egen riskkapitalverksamhet, som bland annat har gått in med pengar i rabattappen Wrapp.

De ansvariga för H&M:s investeringsverksamhet har hittills avböjt intervjuer. Bolagets presstjänst skriver dock följande i ett mejl till Breakit.

"Sellpy är ett spännande bolag i linje med vår affärsidé 'mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt'. De ger kunder möjligheten att på ett enkelt sätt ge sina kläder ett andra liv. De ger oss en insikt i en för oss ny affärsmodell som bygger vidare på vårt engagemang i återvinning. Vi ser fram emot att få stötta teamet med vår kunskap".

Jonas de Lange bidrog med research till den här artikeln.

Taggar:
ThomasNordin - @ThomasNordin
2016-07-22 00:11:59
lyssna du får 40% av vad varan är värd du lägger händerna på någon annan och lägger du upp på blocket så är det större chans att du får mer för saken du lägger upp, men måste vara smart eller är det något du missat kanske?
Michael Arnör - @michaelarnr
2016-01-20 16:31:47
Vi hoppas helt enkelt kunna erbjuda ett smidigt alternativ till de tjänster som redan existerar på marknaden. Vi upplever att det definitivt finns tillräckligt mycket begagnade saker i omlopp för att vi ska ha en plats i marknaden även om de som hellre vill göra säljjobbet själva (och därför också få behålla 100% minus annonskostnad) gör detta. Men även för dem som gör det kanske det finns saker som man inte riktigt orkar hantera själv, de är då perfekt att skicka till oss :)
Henrik Bergström - @disqus_s8cKGuNHSB
2016-01-20 09:43:11
Det finns många tjänster som det går att lägga "ett lager av smidighet" ovanpå och helt plötsligt kan låsa upp nya marknader, eller ta andelar av de befintliga. Folk gillar smidighet och en hel del är beredda att betala för det!
Alexander - @disqus_5jwex0kTnM
2016-01-20 08:21:38
Ja. Att ingen orkar fota och lägga upp grejerna själv, ännu mindre paketera och gå till posten med det. Du verkar ha missat Sellpys affärsidé helt och hållet ;-)
Da Georges - @dageorges
2016-01-20 03:18:59
Konkurrera med företag som redan är etablerade på marknaden som inte kräver 50% av din försäljingsmarginal? Shpock? Cityboard? Blocket? Nåt jag missat eller?