Sök

Third Ear norpar chefer från Acast: “Unik kompetens”

AcastThird ear studiosPoddar

Nya på jobbet: Simon Said, Frida Klevemark och Lukas Boo.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Med H&M-arvingen Tom Persson i ryggen satsar Third Ear vidare.

Nu förstärker poddhuset med tre nya chefer varav två kommer från den en av de största konkurrenterna.

Först en liten repetition: Third Ear uppstod när de tre poddbolagen Just Stories, Soundtelling och Third Ear fusionerades i slutet av 2021. Resultatet blev ett poddhus som är med i hela förädlingskedjan: utveckling, produktion, distribution och annonsering.

Största ägare är H&M-arvingen Tom Persson (bror till klädjättens styrelseordförande Karl-Johan Persson) som byggt upp en ganska stor grupp av bolag inom produktion och distribution av innehåll i olika former.

För några månader sedan tog Third Ear in 10 miljoner kronor och nu kommer ett annat konkret tecken på att bolagets satsning går vidare: bolaget har rekryterat tre poddseniora personer varav två kommer från den svenska branschjätten Acast.

Det handlar om Frida Klevemark, Simon Said och Lukas Boo.

Frida Klevemark kommer närmast från Acast där hon varit innehållschef för den nordiska delen. På Third Ear ansvarar hon nu för den del som kallas Third Ear Creative som tar fram innehåll åt bolagskunder.

“Vi ska nu utveckla B2B-erbjudandet ytterligare, och erbjuda kunder och samarbetspartners innehållsproduktion av samma kreativa höjd och kvalitet som Third Ear gjort sig kända för”, säger Frida Klevemark.

Simon Said kommer också från Acast där han har haft titeln “Creative Director”. På Third Ear ska han utveckla bolagets reklamerbjudande och ha titeln “Head of Sponsorships”.

Lukas Boo har tidigare varit säljchef på poddaktören Perfect Day men kommer att komma till Third Ear från en anställning på ett bolag som heter Screen on Demand. Han blir ny annonschef, eller “Head of Ads”.

Knaper omsättning 

Den enda tillgängliga årsredovisningen för Third Ear avser perioden 8 juni till den 31 december, alltså knappt sex månader, och det var under denna period som sammanslagningen av de tre fristående poddproducenterna genomfördes. 

Omsättningen för den perioden uppgick bara till knappt 0,3 miljoner kronor. Rörelsen gjorde samtidigt en förlust om 3,4 miljoner.

Företaget har startat upp verksamheten under juni 2021, men kommit igång med försäljning först i december 2021. Detta reflekteras tydligt av den blygsamma omsättningen under året”, skriver bolaget i årsredovisningen.

Tanken med rekryteringarna är att de ska hjälpa Third Ear att få fart på försäljningen och ta en starkare position på annonsmarknaden. 

“Det här är tre drömrekryteringar som alla tar med sig unik kompetens till bolaget. Podcastbranschen är fortfarande omogen på flera håll, och vi ser stora möjligheter att ta med vårt kvalitetstänk till fler delar av ekosystemet. Inte minst vad gäller annonslösningar. 2023 kommer bli ett otroligt spännande år”, säger Carl Fridsjö som är vd och styrelseordförande i Third Ear.

Att Third Ear rekryterar chefspersoner från just Acast är intressant även i ett bredare perspektiv. I Tom Perssons grupp av olika poddbolag ingår sedan några månader även Podspace som har en uttalad ambition om att utmana just Acast. Podspace tog nyligen 7,5 miljoner för att kunna sätta igång med den visionen, främst från Tom Persson men även från Karl Rosander och Måns Ulvestam, duon som grundade just Acast.

Noterbart är att Acast sjösatte ett besparingsprogram tidigare under 2022, inklusive uppsägningar av personal. Om de nyanställda cheferna ingick bland personerna som sades upp från Acast är inget Third Ears vd Carl Fridsjö vill kommentera. 

Läs mer