Sök

Annonssamarbete med Sverigeresan med Swedbank

Hyr dina turprylar: Hon vill stoppa köphetsen för att fler ska komma ut i naturen

SwedbankSverigeresan

Kristofer Steneberg

Det är osunt att prylar och kläder för skidåkning eller vandring ska ligga oanvända i garderoben 95 procent av tiden. Med den insikten startade Emelie Sellberg sitt Outdoor Buddies tillsammans med sin man Magnus.

Det här är sjunde delen i Sverigeresan, där Breakit och Swedbank tar läsaren på en resa i Sverige och träffar bolag och entreprenörer som förändrar. I storstaden, bruksorten eller förorten, vid foten av ett berg eller mellan två sjöar hittar vi fascinerande exempel på att hela Sverige lever. Deras drivkraft är passion, deras motto är hållbarhet och blicken är fäst på långsiktig tillväxt. I Breakits och Swedbanks serie lyssnar vi på deras framtidsvision och drömmar men även vilka utmaningar de har. Och om de själva håller med om att de är några av Sveriges främsta förnyare. Här hittar du tidigare artiklar.

På Årevägen mitt i Åre ligger Outdoor Buddies. Det är inte stort – mer som en specialbutik. Och ingången från baksidan är något man behöver känna till. Öppet, trots att hösten får betraktas som off-season.

”Först tänkte vi bara ha öppet vintertid för att mest hyra ut kläder. Men de senaste årens kraftiga ökning av människor som vill ta sig ut i fjällvärlden på andra tider fick oss att ändra konceptet. Nu har vi breddat sortimentet till vandring, trail running och friluftsliv i stort. Vi har behövt addera prylar och kläder som vi inte hade”, säger Emelie Sellberg.

Bättre produkter som används mer

Det är fel att det krävs en mindre förmögenhet för att ta sig ut på vandring eller topptur i de svenska fjällen. Att utnyttja alla saker oftare är mer hållbart, konstaterar Emelie Sellberg.

Emelie Sellberg vill förändra hur vi använder våra outdoorprylar. Foto: Darren Hamlin.

”Jag tror att många inser det tokiga i att bara nyttja sin utrustning en vecka per år och därefter hänga in det i garderoben. Efter några år blir det omodernt eller urväxt och då behöver man köpa nytt”, säger Emelie Sellberg.

Den sociala hållbarhetsaspekten är också viktig:

”Det är så många som inte kommer ut. Det kan vara människor som inte har tillräckligt med kunskap, pengar eller rätt utrustning. Hos oss får du råd. Alla kan få sin egen relation till bergen”, säger hon.

Med systemet ser vi vad vi ska byta ut, reparera eller köpa. På sikt kan vi koppla in AI och maskininlärning för prognoser.

Outdoor Buddies affärsmodell är inte unik. Att hyra begagnade plagg i stället för att köpa nya börjar bli alltmer populärt – och de senaste åren har flera uppstickare gett sig in i matchen. När Breakit skrev om Outdoor Buddies och dessa bolag konstaterades att: ”Friluftsfantaster har ett större intresse för klimatfrågan än medelsvensson och det talar för Outdoor buddies cirkulära affärsmodell”.

”Vi försöker alltid hitta produkter med hög kvalitet. Det gör att vi kan ha dem längre, de slits inte lika hårt och de går att laga. Vi kasserar väldigt sällan”, säger Emelie Sellberg.

Sverigeresan: De renar vatten med hjälp av krabbskal.

Data och AI en boost för hållbarhet

Nästa steg i utvecklingen blir en digitalisering. Ett nytt system ska hantera bokningar och leverera data som bolaget kan ha stor nytta av framåt:

”Efter många års letande har vi hittat ett system som hanterar uthyrning och bokning. Nu riktar vi in oss på datainsamlingen. Tack vare systemet ser vi vad och när vi ska byta ut, reparera eller köpa in nytt. På sikt kan vi koppla in AI och maskininlärning för beräkningar och prognoser. Vi kan då ge input till tillverkare så att de kan se hur de ska kunna tillverka mer hållbara produkter och hur de kan tillverka saker som går att reparera”, säger Emelie Sellberg.

Kunderna som hyr hos Outdoor Buddies kommer från alla delar av Sverige och bolaget skickar produkter som ska användas på annan plats än runt Åre. En person som första året hyr ett par kängor återkommer ofta året efter och hyr skalkläder och ryggsäck för att år tre hyra all utrustning som krävs för en flerdagarstur.

Sverigeresan: Hans smarta maskin löser återvinningens största problem

För många på för liten yta

Även om turistboomen i svenska fjällen varit bingo för Outdoor Buddies är Emelie Sellberg försiktig i sina hyllningar. Hon är själv ute ofta och undrar retoriskt om vi verkligen är tillräckligt försiktiga:

”Jag tänker att vi kanske rör oss för många på en för liten yta. Det är begripligt varför alla ska gå Jämtlandstriangeln eller andra kända leder. Det är omöjligt att gå vilse, det är vackert. Men vi har otroliga vidder i Sverige och en massa fjäll. Har man bra utrustning och har vandrat förr då tycker jag att man kan våga sig utanför de mest populära lederna”, säger hon.

Maria Öhrman, kundansvarig på Swedbank i Åre kommenterar:

”Detta är ett fantastiskt exempel på ett kreativt entreprenörskap som bottnar i en drivkraft att vilja förändra konsumtionsmönster och samtidigt möjliggöra tillgången till naturen. Vi märker att fler nystartade företag har ett stort hållbarhetsfokus vilket vi tycker är positivt. Det skapar även gynnsamma förutsättningar för oss att, när det är möjligt, få vara en långsiktig affärspartner.”

Läs mer om hur Swedbank jobbar med hållbarhet här!

Läs mer