Heja backas av profiler – nu satsar bolaget på USA: “Sätter igång en snöbollseffekt”

laget.seheja.ioSport

Hejas grundare Johan Berglund och Mikael Blix. Foto Press.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Idrottskulturen i USA och Sverige är mer lika än många tror, menar Mikael Blix som just nu satsar stort på att etablera sitt Heja i staterna.

“Många har en missuppfattning att den amerikanska marknaden är mycket mer olik den svenska än vad den egentligen är", säger han.

Föreningssajten Laget.se:s grundare Mikael Blix och Johan Berglunds startup Heja ska i princip göra vad Laget.se har gjort för föreningslivet i Sverige – men på internationell skala. Och med uppbackning av tunga namn som bland annat familjen Wattins investeringsbolag Inbox Capital, Jacob Keys och Magnus Bergmans fond Luminar Ventures, liksom Sophie Stenbecks investmentbolag Max Ventures, har bolagets satsning nu börjat få ordentlig fart. 

Det berättar Mikael Blix när Breakit ringer upp. 

“Vi har precis slagit 1,5 miljoner användare, vilket vi är väldigt stolta och glada över. Användare för oss är spelare, ledare och föräldrar. Det är en social plattform där mycket fokus ligger på ledarna och föräldrarna”, säger han.

De två grundarna är fortfarande ägare av Laget.se. Det nya bolaget Heja är däremot ett frikopplat bolag, där grundar-duon den här gången har valt att ta in riskkapital för att växa.

Ökar återkommande intäkter med 250 procent

Heja har idag över 180.000 idrottslag som använder tjänsten, där fokus har legat på engelskspråkiga länder. De årligen återkommande intäkterna ligger nu på 2,4 miljoner kronor, en ökning med 250 procent mot starten av 2021. Och i maj förra året stängde bolaget en finansieringsrunda på 4,2 miljoner dollar, eller knappt 40 miljoner kronor, där den ledande investeraren var riskkapitalbolaget Peak Capital.

“De pengarna har möjliggjort den fortsatta starka tillväxten under fjolåret men också vår expansion nu. Men sen är målet att resa nästa runda senare i år, inte bestämt hur stor men det är en klassisk serie a-runda”, säger Mikael Blix.

Även tidigare investerare deltog i den rundan.

Heja riktar sig mot alla engelskspråkiga länder idag, men har också planer på att utöka plattformen till fler språk och länder. Mikael Blix nämner bland annat de spansktalande marknaderna som naturliga områden för expansion.

Nyligen har bolaget däremot öppnat sitt första kontor i USA och med ett lokalt team för att befästa sin position på marknaden. De har också inlett ett samarbete med den stora organisationen American Youth Soccer Organization.

Jämfört med när ni växte Laget.se i Sverige, hur annorlunda måste ni jobba i USA?

“Många har en missuppfattning att den amerikanska marknaden är mycket mer olik den svenska än vad den egentligen är. Bilden kommer ofta från popkulturen, att det är high school och college som sporten kretsar kring. Men egentligen är det många olika organisationer som är engagerade och vårt sätt att växa är starkt fokuserat på att nå ut organiskt till dem. Vi når lag som sen sätter igång en snöbollseffekt, 90 procent av tillväxten är organisk.”

Vad är skillnaden mellan Heja och Laget, mer än vilka marknader ni riktar er mot?

“Laget.se är en bred plattform för många olika delar av föreningslivet, från kansli till enskilda utövare. När vi skapade Heja så insåg vi att om vi ville möjliggöra en snabb och global organisk tillväxt, så skulle vi behöva en produkt som kunde växa nedifrån och upp. Så vi fokuserade mycket mer på de enskilda lagen och interaktionen mellan lag snarare än administration. Även om det har ett stort värde också. Fokus ligger på kommunikation och de sociala aspekterna som kopplar samman människor."

Sedan starten har Heja rest cirka 7 miljoner dollar, motsvarande drygt 66 miljoner kronor. Utöver de ovan nämnda investerarna har även Bonnier Ventures och affärsänglarna Caroline Ingeborn, Ted Nelson och Mattias Weinhandl gått in i bolaget.

Läs mer