Hennes dejtingapp får in miljoner – backas av tunga investerare

FikaDejting-appar
Denise Sandquist. Foto: Pressbild

Denise Sandquist, vd och grundare Fika. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Hon ska erövra Asien med sin dejtingapp.

Vi har skrivit om henne tidigare, Denise Sandquist. Hon talar bland annat sex språk flytande, har tävlat i kickboxning, gjort elitlumpen och jobbat på den svenska ambassaden i Moskva (för mer om henne läs gärna den här intervjun).

Nu får hennes satsning Fika, en dejtingapp som riktar in sig mot kvinnor på den asiatiska marknaden tung backning. I en första kapitalrunda tar bolaget in 1,6 miljoner dollar, motsvarande 14 miljoner svenska kronor från en rad namnkunniga investerare.

Per Brilioths VNV Global leder rundan där även bland annat Keith Richmans fond 31 Atlantic är med. Richman är mest känd i Sverige för att vara en av personerna bakom elsparkcykeljätten Voi. 

Med på resan som ängelinvesterare finns också, Kings Sebastian Knutsson, Fredrik Hjelm och Douglas Stark från just Voi, Madeleine Magnerius till vardags på EQT Partners och Therese Mannheimer, vd på Grace Health.

Fika riktar i dagsläget in sig på Vietnam där den har laddats ner 600.000 gånger och ligger på de lokala topplistorna över nedladdade livsstilsapparna i landet. 

Fokuserar på kvinnliga användare

Dejtingappen fokuserar på de kvinnliga användarna och användarna måste bland annat gå igenom flera steg för att verifiera att de verkligen är de som de utger sig för att vara.   

“Fika vill hjälpa till att hitta meningsfulla kontakter och det enda sättet att uppnå och underhålla såna är genom att en miljö som uppmuntrar fler kvinnor och får dem att känna sig trygga”, säger Denise Sandquist i ett pressmeddelande.

“Det handlar inte om att lägga ansvaret på kvinnor att ta det första steget eller ens att bortse från mäns behov. Det handlar om att skapa en miljö som ökar chansen att människor hittar vem vad de vill ha.”

Pengarna som bolaget nu får in ska användas till att anställa fler personer och utveckla bolagets algoritm som matchar användare. I framtiden siktar bolaget också på att ta klivet in i fler asiatiska länder.

Läs mer