Sök

Det luktar succé om Candles – säljer för över 100 miljoner (och nu väntar börsen)

Candles Scandinaviae-handelClimate tech

Viktor Garmiani, vd och grundare och Nina Garmiani, grundare för doftljusbolaget Candles Scandinavia.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Det har tagit lång tid och mycket kraft att bygga upp Candles Scandinavia.

Men nu väntar inköpscheferna på de klimatsmarta doftljusen och investerarna på att bolaget ska noteras.

"Att driva bolag är verkligen det roligaste jag vet", säger grundaren Viktor Garmiani och berättar för Breakit om hur allt började – i garaget.

Han avslöjar också vilka dofter som fungerar bäst just nu.

Det här är en Premium-artikel som vi just nu håller öppen. Vill du ta del av all Breakits journalistik? Läs mer här.

När man ska skriva om ett doftljusbolag som Candles Scandinavia och entreprenören bakom är det frestande att inleda i stil med att det gick upp ett ljus för grundaren Viktor Garmiani när han kläckte affärsidén. Men det går inte här. För det var inte så det gick till. Affärsidén värktes fram under flera år och bolagets komplicerade produktionsmetod är ett resultat av en lång iterativ process med otaliga misslyckanden.

“Alltid när vi hade semester kom tankarna på att starta något eget – vi måste ta tag i det här annars kommer vi ångra oss hela livet”, berättar Viktor Garmiani för Breakit om hur allt började. 

Han och hans hustru Nina Garmiani gjorde till slut slag i saken. De sa upp sig från sina säljinriktade anställningar som läkemedelskonsulent respektive butikschef och startade ett bolag som sålde barnkläder. Men det blev för litet, åtminstone sett till deras ambitioner. 

Såg luckan 

Ett liknande koncept med heminredningsprodukter gav större skala och i sortimentet för cirka tio år sedan fanns bland annat doftljus. Entreprenörsparet Garmiani hade agenturen på flera doftljusmärken och började förstå mer och mer av hur denna nisch fungerade. Och de såg en lucka.

Hela världen gick mot mer hållbarhet men denna bransch hade sackat efter.

“Hela världen gick mot mer hållbarhet men denna bransch hade sackat efter. Varför är det ingen som gör detta på naturlig väg frågade vi oss. Vi insåg att det var för att det är så otroligt svårt. Då bestämde vi oss: vi ska klara det”, säger grundaren vidare. 

Ett riktigt entreprenörsbolag ska startas i ett garage och det var faktiskt dit Viktor Garmiani gick 2012 för att börja blanda och mixtra. Där, ståendes på knä framför familjens låga och avpolletterade soffbord, försökte han få fram ett doftljust utan den oljebaserade produkten paraffin.  

“Det första ljuset brann tio eller elva sekunder, sedan självsläcktes det”, minns han.

När han hade kommit en bit på vägen, ett par år senare, tog han det stora beslutet: bolaget skulle anställa en person som skulle laborera fram ett sätt att producera ett doftljus av bra kvalité med naturligt vax i industriell skala. 

Kunde inte motstå

“Då tjänade inte vårt bolag några pengar, vi hade lån på huset och pantburkarna fick man inte kasta hursomhelst. Det var så läskigt. Men vi kunde bara inte låta bli”, säger han om den riskabla satsning som en anställning då innebar och potentialen han började se.

Just att skala upp produktionen innebar “hundratals” utmaningar. Om inte ljusen blev ihåliga började de svettas, eller så fick de sprickor. Men till slut hade Viktor Garmiani och hans team knäckt koden och kunderna kunde börja beställa. 

“Det kom inte någon stor bulkbeställing, utan det var många order från många olika kunder”, berättar Viktor Garmiani och nämner uppdrag från bland andra Lagerhaus, Clas Olsson och H&M. 

Sedan dess har Örebrobaserade Candles Scandinavia slagit i taket flera gånger om. Det betyder inte att det varit bekymmersfritt. Visserligen ser Viktor Garmiani på pressbilderna ut att sakna gråa hår, men han vittnar ändå om att den ytterst känsliga produktionsprocessen har gett sömnlösa nätter och många tidiga morgnar. Samtidigt är det produktionsreceptet som enligt vd:n ger bolaget ett skydd.

“Det är så komplext och vår know how har gett oss ett försprång”, säger han om hotet från etablerade och mångdubbelt större konkurrenter. 

Just nu sätter inte konkurrenterna några spår i orderböckerna i alla fall. De är nämligen helt fulla. I augusti i fjol producerade Candles 4.400 doftljus per dag. Nya maskiner köptes in och ett halvår senare låg fabrikens kapacitet på 16.000. Det räckte inte heller. 

“I augusti gick vi upp till tvåskift och det innebär att vi idag gör 25.000 ljus per dag i vår fabrik. Men trots det är våra orderböcker är fulla tills februari in i nästa år. Vi har idag en ledtid gentemot våra kunder som är alldeles för lång och som jag inte är nöjd med”, berättar Viktor Garmiani.

Notering om någon månad

Svaret på kapacitetsproblemet: börsen. För bolaget behöver ytterligare 25 miljoner kronor, utöver den emission på samma summa som bolaget genomförde tidigare i år, för att bygga en helt ny fabrik på 15.000 kvadratmeter med helt nya maskiner. Siktet är inställt på 8.000 ljus per timme, att ställa mot dagens cirka 2.000.  

Men det tänkta kapitaltillskottet kommer en notering på Stockholmsbörsen juniorlista, First North.  

“Vi kommer att noteras någon gång i år och processen är i full gång”, säger bolagets grundare som kommer att äga cirka 50 procent efter noteringen. 

Under räkenskapsåret som tog slut i april i år omsatte bolaget nästan 107 miljoner kronor (nettovinst 10 miljoner), nästan helt inom “white label”, det vill säga på uppdrag av en kedja eller butik och under deras varumärken. Men sedan några veckor tillbaka är bolaget igång med försäljning under eget etikett, Leyonore, som ska hitta till konsumenten via home partyn och via bolagets e-butik.

Intressant nog är det inte konsumenten som uttryckligen önskar sig ett mer miljövänligt doftljus. Hen är nämligen i dagsläget oftast omedveten att ljusen innehåll paraffin och att det är ett ämne som kommer från olja. 

Den stora kraften kommer från inköpscheferna från de stora kedjorna och bolagen som verkligen har ett hållbarhetstänk

“Den stora kraften kommer från inköpscheferna från de stora kedjorna och bolagen som verkligen har ett hållbarhetstänk. De har vi väldigt lätt att få in som kunder, särskilt när de hör att våra ljus av förnybart material inte kostar mer än de med paraffin”, säger Viktor Garmiani om ljusen som kostar cirka 250-300 kronor i butik och i grova drag 40 kronor att producera. 

Det är just nu inte aktuellt att bredda sig till andra kategorier, exempelvis helt vanliga stearinljus utan dofter. Det kan bli intressant längre fram, men nu har bolaget fullt upp med den befintliga nischen. 

“Även vi kommer ha framgång med att växa minst 30 procent de fem kommande åren så kommer vi inte ha kommit särskilt långt. Doftljusmarknaden är så otroligt stor. Så vi kan gräva där vi står länge”, säger han. 

Viktigaste frågan till sist – vilka dofter går bäst just nu? 

“Just nu är lite träiga dofter och dofter som påminner om herrparfym som går bäst. Trä och maskulinitet alltså, från tidigare citrus, linne och bomull tidigare. Sådant går också i mode, men svängningarna är långsammare och cyklerna längre”, svarar Viktor Garmiani. 

Läs mer