Sök

Ninja Casino-grundare satsar på veganmat med Stacky's: “Vår målgrupp är Hasse på campingen”

Stacky'smat

Stefan Olsson är medgrundare till Stacky's. Foto: Press och Istock

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Han drev upp ett nätkasino till miljardomsättning – och sa upp sig.
Sedan drogs licensen in och Ninja Casino fick säljas till reapris.
Nu har Stefan Olsson gett sig in i matbranschen i stället.
“Vi vill nå människor som annars är skeptiska till veganskt”, säger medgrundaren till Stacky’s.

Trenden med veganska alternativ till kött är fortsatt urstark. I många fall går produkterna ut på att efterlikna vanligt kött – som exempelvis med varumärket Oumph som såldes förra året efter en blixtsnabb tillväxtresa.

Nu lanseras Stacky’s – som har en annan twist på produkten.

“Vi ägnar oss inte åt att försöka imitera köttsmak genom att experimentera i ett labb. Utan vi vill skapa enkla men goda produkter med naturliga veganska ingredienser, där smaksättningen kommer från exempelvis kryddning i stället”, säger medgrundaren Stefan Olsson, utan att avslöja det exakta receptet.

Han drog igång bolaget bakom Stacky’s sommaren 2019 tillsammans med bland andra kockarna Johannes Wahlman och Mattias Larsson.

Bakom satsningen står också John Doe Invest, ett investeringsbolag som Stefan Olsson har medgrundat ihop med ett gäng tidigare affärskollegor.

Vill nå fler än bara hipsters

Bolagets vision är att bidra till att människor successivt skiftar över mot att äta mer växtbaserat, för att minska de fossila utsläppen i världen, samtidigt som Stacky’s inte vill uppfattas som miljöaktivister.

Just nu pågår ett intensivt arbete med att testa produkten och få feedback från de som provsmakat.

“Vi vill nå dem som annars är skeptiska till veganskt. Vår målgrupp är Hasse på campingen. Om det här skiftet ska bli verklighet måste vi få med oss fler än hipsters i storstäder”, säger Stefan Olsson som själv driver bolaget från Ystad där han växte upp.

Stacky’s-grundaren har en bakgrund som programmerare och entreprenör i helt andra branscher än livsmedel.

Vi ägnar oss inte åt att försöka imitera köttsmak

Mellan 2015 och 2018 drev han spelbolaget Global Gaming 555 som vd. 

Bolaget låg bakom varumärket Ninja Casino och hade en smått osannolik tillväxt – upp till runt 1 miljard i omsättning på bara fyra år.

Historien fick dock ett tufft slut när Spelinspektionen sommaren 2019 drog in licensen för Global gaming, eftersom bolaget inte uppfyllde myndighetens krav för att få verka i Sverige.

Stefan Olsson själv hade slutat som vd drygt ett år tidigare – och såg därmed katastrofen ske från sidlinjen.

“För mig var det roliga med resan att ta bolaget från 5 till 50 personer, efter det blev det mer av förvaltning och det passar inte mig. Det är förstås väldigt trist att det blev som det blev i slutändan. Jag hade sålt av en del av mina aktier innan, men hade mycket kvar även när licensen drogs in och värdet föll”, säger han.

Hade du själv som tidigare vd krattat tillräckligt bra för att ni skulle klara licenskraven?
“Det fanns inget under min vd-tid som gjorde att man inte skulle kunna sköta licensen eller för den delen ta fler licenser i fler länder, vilket bolaget också gjort och behållit i exempelvis Estland. Och som jag sagt till många andra innan: De fel eller liknande fel som gjordes av Global Gaming har gjorts av andra aktörer både före och efter. Då har det i stället för indragen licens lett till mångmiljonböter”.

Såldes efter kursras

I slutändan såldes det då börsnoterade Global Gaming, med varumärket Ninja Casino som största tillgång, till branschkollegan Enlabs.

Värderingen hade slaktats, men bolaget var fortfarande värt 450 miljoner kronor och kunde verka på andra marknader än Sverige.

För Stefan Olsson har övergången till livsmedelsbranschen inneburit en rejäl omställning. 

“Det är inte direkt som med mjukvara att man kopplar på tio nya servrar i molnet och sen är man igång på en ny marknad. I den här branschen krävs det ett helt annat jobb för att skala upp. Vårt nästa steg är att vi inom kort ska komma överens med en fabrik, och då gå över från testprodukter till serieproduktion. Först då kan vi komma upp i riktig omsättning”, säger Stefan Olsson.

Hittills har Stacky’s plockat in 7 miljoner i såddkapital, från bland andra betting-veteranen Per Hildebrandt som var med och finansierade Global gaming. 

Läs mer