Oumph säljs till internationella livsmedelsbolaget Livekindly

Food for progressmat

Anna-Kajsa Lidell och Anders Wallerman.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Det svenska fejkköttet köps upp av en ny livsmedelskedja, som har som mål att bli en global jätte inom växtbaserad kost.

I januari 2015 lanserade Anna-Kajsa Lidell och Anders Wallerman det växtbaserade livsmedlet Oumph, av så kallad extruderad soja. Målet har hela tiden varit att få fram en produkt som även köttätare kan tänka sig att äta. 

Idag säljs Oumph i Storbritannien, Nederländerna, på Irland och i hela Norden. Under 2018/2019 omsatte Food for progress, som är bolaget bakom Oumph som också säljer en bönmassa under varumärket Beat, 180 miljoner kronor, enligt Di. Av det stod Oumph för 93 miljoner kronor.

Under första kvartalet 2020 hade bolaget en tillväxt på 40 procent jämfört med samma period förra året.

Vill skapa en global jätte

Nu köps Oumph upp av livsmedelskedjan Livekindly. Det framgår av ett pressmeddelande. Livekindly har grundats av serieentreprenörerna Kees Kruythoff och Roger Lienhard och målet är att skapa ett global växtbaserad livsmedelsbolag. Oumph blir bolagets fjärde uppköp.

"Från den allra första dagen har vår ambition varit att få fler människor att vilja äta växtbaserad mat, vilket är både hälsosamt och mer hållbart för vår miljö på lång sikt. Jag ser fram emot att samarbeta med Kees och hans team för att introducera nya och befintliga produkter till fler människor runt om i världen", säger Anders Wallerman i en kommentar.

Planen är att Food for progress ska fortsätta ta fram växtbaserade produkter. 

Någon köpesumma har inte kommunicerats. 

Läs mer