Sök

Posterton landar tungt avtal – och fyller kassan

Postertone-handelposters

Mattias Skog. Foto: Press / Skärmklipp

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Utmanar i heta branschen.

Att sälja affischer och posters online har blivit ett hett segment inom e-handeln de senaste åren. Det har också skett flera affärer på området. Bland annat har jätten Desenio  köpt upp konkurrenten Poster Store för att bilda en ny miljardkoncern, samtidigt som det nyligen stod klart att snabbväxarna Mapiful och Birth Poster slagit sig samman.

Desenio gick också till börsen i februari i år och sedan noteringen har aktiekursen ökat med nästan 20 procent. Det totala börsvärdet ligger idag på cirka 12,6 miljarder kronor.

E-handelsbolaget Posterton är en ny utmanare på marknaden för affischer online. Bolaget lanserade så sent som i december i fjol och sedan dess har bolaget tagit in totalt 18 miljoner kronor i kapital. 

Vd:n Mattias Skog har själv en bakgrund som vice vd på just Poster Store och bolaget backas bland annat av kasinobolaget Cherrys tidigare ordförande Rolf Åkerlind, som även är styrelseordförande i Posterton.

Nu meddelar bolaget att de har landat ett tungt avtal med möbeljätten Mio, där butiken ska erbjuda bolagets produkter online.

“Posterton är en ny spännande aktör som tillsammans med oss vill vara med på resan att utveckla Mio till Sveriges främsta destination för möbler och inredning, säger Björn Lindblad”, vd Mio i ett pressmeddelandet. 

Det är också i samband med den här nyheten som Posterton offentliggör den senaste rundan på totalt 5 miljoner kronor av de totalt 18 miljonerna. Vilka som investerar är okänt. Men värderingen ska enligt bolaget ligga på 55 miljoner kronor. 

Man lyfter fram att Mio har 50 miljoner besök på sin sajt varje år som nu kommer att kunna ta del av Postertons produkter.

“Vårt strategiska samarbete med Mio är en viktig del i vår tillväxtresa. Vår plan är att fortsätta växa starkt de kommande åren och vi är otroligt tacksamma för att få möjligheten att samarbeta med en sådan stor aktör som Mio.  Vi har en spännande utveckling framför oss”, säger Mattias Skog.

Läs mer