Sök

Birth Poster och Mapiful går ihop – vill bygga global affischjätte

MapifulBirthpostere-handel

Evelina Westman, Gustav Westman, Carlo Morelli och Edvin Brobeck. Foto: Leo Josefsson, House of Wizards

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Båda bolagen har vuxit snabbt genom att sälja affischer över nätet.

Nu går Mapiful och The Birth Poster ihop – och ska bygga världens största plattform för personliga posters.

Paret Evelina och Gustav Westman grundade sitt bolag The Birth Poster 2013. Idén att ta fram personliga posters som visar bebisars verkliga födelsestorlek visade sig snart bli en succé. Bara ett år senare sade de upp sig från sina jobb inom finans- respektive reklambranschen för att jobba på heltid med bolaget. 

Några år senare startade entreprenörerna Edvin Brobeck, Nils-Erik Jansson, Anders Josefsson och Johan Thorsson hobbyprojektet Mapiful vid sidan av sina vanliga jobb. De började sälja personliga posters i form av kartor på områden som kunderna själva valde. Även det blev snabbt en försäljningssuccé. Av grundarna är idag enbart Edvin Brobeck operativ i bolaget, som vd. 

Skulle inte konkurrera – utan samarbeta

För fem år sedan träffades Edvin Brobeck och Evelina och Gustav Westman och bestämde sig direkt för att de inte skulle börja konkurrera med varandra. Istället skulle dela med sig av erfarenheter. 

“Vi har samarbetat på olika sätt genom åren både genom att inspirera och pusha varandra”, säger Evelina Westman.

Det informella samarbetet har nu lett till att bolagen beslutat sig för att gå samman. De kommer fortfarande ha sina egna varumärken och sajter, men organisationerna slås ihop. Målet är också att ta fram gemensamma produkter framåt.

“Vi har pratat om det här länge, men så plötsligt stod stjärnorna rätt. Det känns som att mycket händer nu inom printindustrin och vi tror att det här är ett sätt för oss att kunna växa snabbare”, säger Edvin Brobeck. 

Ett exempel på det är Desenio som säljer posters över nätet som nyligen gick till börsen med en värdering på 11 miljarder kronor. Desenios affärsmodell skiljer sig dock åt från Mapifuls och The Birth Posters bland annat genom att den förra jobbar med färdigtryckta prints som finns på lager. De andra två printar utifrån efterfrågan och kunden skapar motivet delvis själv. 

Från och med den 1 april i år flyttar The Birth Poster, som har två anställda utöver grundarna, in i Mapifuls lokaler där drygt 20 personer arbetar idag. Båda bolagen är så kallade direct to consumer-bolag och har vuxit sig stora på sociala medier och med hjälp av influencersamarbeten. 

Svenska varumärken som jobbar på globala marknader

Att gå ihop tror de kan ge flera synergieffekter. Både vad gäller organisatoriskt, men också geografiskt. The Birth Poster är stora i Australien och Norden medan Mapiful är stora i Frankrike, Sydeuropa och USA. Där hoppas de kunna ta hjälp av varandra för att nå nya marknader. 

“Det är kul att vi båda är svenska varumärken med globala marknader som främst ligger utanför Sverige. Vi är också extremt lika företag men med totalt olika organisationer”, säger Gustav Westman. 

Båda bolagen har också haft liknande ambitioner kring att växa i Asien, främst i Japan och Sydkorea. 

“Vårt mål är att bli den världsledande plattformen för personliga posters, men även personlig inredning. Med det här steget är vi redan nära att nå dit”, säger Mapifuls operativa chef Carlo Morelli.  

Tillsammans omsatte de två bolagen 110 miljoner kronor 2020 med ett rörelseresultat på 12 miljoner kronor. Målet är att få upp lönsamheten till 18 procent under 2021 och till 23 procent nästa år.

Läs mer