Över 100 sökande till Shift – här är några av satsningarna

Bling Shift
Över 100 sökande till Shift – här är några av satsningarna

Deqa Abukar, grundarre Bling till höger

Johanna Ekström

Reporter

Ett miljövänligt sugrör, en app som ska få unga att tänka till innan de köper något och en marknadsplats för AI-tjänster.
Idéerna strömmar in till Shift.

Shift är Breakits och Bling Startups gemensamma satsning för att skifta kapitalet bort från Stureplan, till orten och landsorten. 

Upplägget är att på 27 dagar hitta de vassaste entreprenörerna, göra dem ännu vassare genom olika bootcamps och slutligen låta dem pitcha sina idéer för några av Sveriges tyngsta  investerare.

Intresset har varit enormt och på bara lite drygt två veckor har vi fått in över hundra ansökningar.

“Det har kommit in från hela Sverige vilket är skitkul, från Umeå till Lund. Det är också en bra bredd av orten versus landsorten. Jag har hunnit läsa igenom ungefär hälften och det handlar om allt från deeptech till barnkläder”, säger Blings grundare Deqa Abukar. 

Här är ett gäng av de som sökt – men alla har fortfarande chansen.

Mbwenga Maliti.

Mbwenga Maliti, Hyperlogic

“Det är en marknadsplats för AI-tjänster som också gör det lättare för människor utan tekniskt kunnande att köpa sådana tjänster. Jag har en första version klar och en advokatfirma ska testa tjänsten under mars, sedan har jag kontakt med lite andra potentiella kunder”.

Varför sökte du till Shift?

“Jag bor i Rinkeby och blev tipsad om att söka till Shift, så jag gjorde det”.

Hur kom du på din idé? 

“Jag har programmerat sen jag var 15 och varit intresserad av matematik och datavetenskap ungefär lika länge. Det var när jag förberedde ett forskningsprojekt på Stockholms universitet som jag såg att det fanns ett problem med att få forskning inom AI praktiskt användbar, så jag började bygga upp det här parallellt”. 

Elham Moallemi (med medgrundarna Elpida Tatidou, Pontus Gustafsson och Eric Nobileau) med bolaget Asapp

Elham Moallemi, Asapp

“Asapp är en social tjänst för unga som främjar hållbar konsumtion. Vår tjänst handlar om att få unga att börja reflektera kring pengar och dess värde, detta med hjälp av att använda sitt sociala kontaktnät och genom tjänstens virala feed. Det finns många sparappar och budgetappar ute på marknaden, men vi tror inte att de löser problemet. För unga känns det mer naturligt att göra av med pengar än att spara. Så vi ville utveckla något baserat på ett beteende som finns bland unga och som är mer relaterbart, vi tror det är där man måste börja”.
 
Hur kommer det sig att ni sökte till Shift?
“Vi såg på Linkedin att det var många inlägg kring programmet och det kändes som en bra tajming för oss. Vi är redo att resa kapital och såg detta som en möjlighet att få stöttning och tillgång till rätt nätverk. Sen tyckte vi att upplägget verkade intressant och vi såg en fördel i att få ta del av Shifts bootcamp och coachning inför denna process”.
 
Hur kom ni på idén?
“Elpida började med att skapa en lösning för en yngre målgrupp, genom en gamifierad app där barn kan få sin veckopeng från sina föräldrar (Banki). Samtidigt drev jag och Pontus bolaget Savely, en liknande gamifierad app men med inriktning mot tonåringar. Vi träffades i januari 2019 och insåg att vi hade stött på liknande svårigheter och lärdomar. Efter att ha fört dialog under ett år bestämde vi oss för att avsluta våra tidigare företag och starta Asapp ihop från scratch i mars förra året”.

 

Hafez Hamid och Mahad Mohamud, med Harmony Straw. 

“Vi kommer med bättre alternativ till plast och engångsartiklar i plast. Harmony Straw tillverkar sugrör tillverkade av vetestammar och vass. De är glutenfria, håller formen och ger inte någon dålig smak. De går också att använda med varma drycker. Gemensamt för våra produkter är att de är naturliga, komposterbara och skulle de komma ut i naturen så är de snälla mot planeten. Snart lanserar vi även andra produkter, som skålar gjorda på kokosnötsskal”. 

“Vår vision är att inspirera andra till en hållbar livsstil, både långsiktigt och kortsiktigt och oavsett kön, ålder, kultur eller socioekonomisk status. År 2050 kommer det enligt FN att finnas mer plast än fisk i havet om vi fortsätter i denna takt. Vi ska ersätta värdelösa quick fix’s som exempelvis papperssugrör”. 

Varför sökte ni till Shift?

“För att kunna nå ut till så många som möjligt på bästa sätt och bredda vårt nätverk. Man kan alltid lära sig något nytt och det här ser vi som ett perfekt tillfälle”.

Vill du också söka? Här hittar du Shift capital. 

Läs fler artiklar
LÄS MER