Sök

Youtubenätverket Splay dubblar omsättningen till över 50 miljoner

United ScreensSplay

Vigor Sörman. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Det blåser gynnsamma vindar för Sveriges youtubenätverk. Även Vigor Sörmans bolag Splay dubblade omsättningen under 2015.

Annonspengarna flyttas i allt större grad från traditionell tv till Youtube och andra sociala medie-tjänster. De två MCN-nätverken (multi channel network) som dominerar den svenska marknaden är MTG-ägda Splay och United Screens med Bonnier som finansiär. 

Splay har inte gått ut med några omsättningssiffror för 2015 men avslöjar att omsättningen dubblades, precis som för United Screens.  Det innebär att Vigor Sörmans nätverk omsatte över 50 miljoner kronor i fjol.

”Vi har inte lämnat in våra siffror för året så de är inte offentliga ännu, men vi hade en enormt snabb tillväxttakt för 2015. Vi mer än dubblade vår omsättning för 2015, och utan att gå in på detaljer kan jag konstatera att sett till omsättning är Splay idag det största svenskbaserade MCN-nätverket,” säger han. 

Konkurrensen om annonsörernas pengar och de sociala profilerna är hög. Förutom United Screens och Splay dyker hela tiden nya utmanare upp på kartan, bara i Sverige. Några av dem vi skrivit om på senaste tid är Talent Box, United Influencers och Cube. Även TV4 har startat talangnätverket Ent och det ryktas även om att mediejätten Schibsted kommer att ge sig in på området.

“Den tuffa konkurrensen i Sverige hänger ihop med det dramatiska tittartappet i TV. Samtliga mediahus har idag dragit slutsatsen att man behöver ett nätverk för att fortsätta vara relevant för målgruppen under 35 år. Talangintäkterna kommer att öka i takt med att fler annonsörer inser att man inte når sina målgrupper via linjär-tv och print,” säger Vigor Sörman.

Läs mer