Breakit - Ash och Ingrossos nya hemliga storsatsning - på Youtube-stjärnor

Ash och Ingrossos nya hemliga storsatsning - på Youtube-stjärnor

Publicerad 11 feb 2016, kl 06:04

User image
Jon Mauno Pettersson @mpjon · Visa profil
  • 141 reaktioner
  • Swedish House Mafia-stjärnan Sebastian Ingrosso, Avicii-managern Arash ”Ash” Pournouri, Stephan Markovits och Jesper Broström har i tysthet börjat rekrytera digitala talanger till det nya bolaget Talent Box.


    Splay, United Screens och Revelmode – allt fler aktörer har de senaste åren gett sig ut på jakt efter digitala talanger på plattformar som Youtube och Instagram.

    Nu är det dags att lägga ytterligare ett bolag på minnet – Talent Box.

    Bakom bolaget står superstjärnan Sebastian Ingrosso, Symposium-grundaren Ash Pournouri (som även är Aviciis manager), skivbolagsprofilen Stephan Markovits och investeraren Jesper Broström.

    Planen med det nya bolaget är att rekrytera digitala talanger i form av exempelvis Youtube-stjärnor och bygga deras varumärken internationellt på en bredare front. I dagsläget representerar bolaget bland annat Joel "Roomie" Berghult, som gjort sig känd för att imitera kända sångares röster, och fotbollstalangerna Skill Twins. 

    ”Vi har väldigt höga ambitioner, och det kan man nog förstå när personer som Ash och Ingrosso är involverade. Vår ambition är att bli världens största mediebolag över tid och bygga varumärken mot en långsiktig dröm. Men till skillnad från Youtube-nätverken, som ofta jobbar med volym och har väldigt många talanger, så satsar vi på ett fåtal som vi ska bygga riktigt stora”, säger bolagets medgrundare Jesper Broström.

    ”Vi för dialog med fler talanger just nu, men vi väljer bort alla som vi inte tror 100 procent på.”

    Exakt hur mycket de fyra medgrundarna, som alla äger en fjärdedel av Talent Box vardera, har satsat i bolaget är än så länge hemligt. Men enligt Jesper Broström rör det sig om mångmiljonbelopp.

    ”Nu har vi exempelvis byggt en app som är ett fotbollsspel för Skilltwins-killarna. Det är en stor satsning som går ut internationellt. Eftersom det handlar om att bygga deras varumärke så måste det vara hög kvalitet på det man gör”, säger han, och berättar att de alla arbetar aktivt med bolaget.

    ”Planen med Skilltwins är att de ska vara världens största sportkanal inom ett antal år. Ambitionerna är som sagt höga.”

    Talent Box handlar alltså delvis om att ta Youtube-profilerna till nya plattformar?

    ”Ja, och att utveckla deras talang till fullo. Talangerna ska såklart fokusera på det de gör bäst, men det finns mycket som går att bredda. Det kan vara live-framträdanden, partnerskap med stora företag och nya digitala kanaler så man når ut till fler", säger han.

    Enligt Jesper Broström bör bolaget dock ses som ett management-bolag riktat mot digitala profiler snarare än ett klassisk säljnätverk för Youtube-profiler. 

    "Det är egentligen som Ash gjorde med Avicii och Sebastian Ingrosso med resan han gjorde med Swedish House Mafia. Man tar någonting relativt litet med potential och bygger det till någonting väldigt stort.”

    Enligt Jesper Broström bygger affärsmodellen i dagsläget på att bolaget tar en procent på alla intäkter som genereras i de olika intäktsströmmarna. Exakt hur stor procentsats det rör sig om är hemligt, men inom management i exempelvis musikbranschen är 15-20 procent en vanlig procentsats.

    "Vi har olika modeller beroende på om vi investerar i de olika projekten”, säger han.

    Förutom att bygga de nya talangernas varumärken finns det dock även ett flertal uppenbara synergier för delägarnas privata bolag och artister. Genom att få tillgång till Youtube-kanaler med miljontals följare på plattformar där framför allt ungdomar befinner sig kan exempelvis Ash Pournouris artister på bolaget At Night Management (Avicii, AronChupa, Cazzette) och Stephan Markovits artister på Refune (Sebastian Ingrosso, Alesso, Otto Knows) nå ut till attraktiva och svåråtkomliga målgrupper. Och vice versa.

    Jag antar att det är en del av planen?

    ”Ja, alltså, vi kallar det att korsbefrukta. Olika projekt kan arbeta tillsammans för att stärka allas varumärken på ett bra sätt. Redan nu har vi exempelvis SkillTwins varit med i Cazzettes musikvideo."

    Arash Pournouri har tidigare investerat i bland annat musikbolagen Auddly och Music Messenger.