Sök

H&M tvingas böta 367 miljoner för GDPR-brott i Tyskland

H&MGDPR

Helena Helmersson, vd på H&M. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Samlade in känsliga uppgifter om de anställda – avslöjades av teknisk miss.

Det var i slutet av förra året året som tyska medier nystade upp affären. Ett av H&M:s servicecenter i Tyskland hade samlat in privat och känsliga uppgifter, bland annat hälsostatus, i ett hemligt dataregister.

När registret avslöjades anmälde den svenska klädjätten sig själv till myndigheterna.

Nu avslöjar bolagets delårsrapport att H&M tvingats betala en sanktionsavgift på 35 miljoner euro, motsvarande 367 miljoner, för händelsen, skriver Computer Sweden. 

"Den regionala dataskyddsmyndigheten i Hamburg har belagt bolaget med en sanktionsavgift om 35 miljoner euro", skriver bolaget i rapporten.

"H&M-gruppen tillstår att fel har begåtts på servicecentret och kraftfulla åtgärder har gjorts för att rätta till det inträffade."

Av rapporten framgår också att H&M:s onlineförsäljning nu står för en fjärdedel av intäkterna.

Läs mer