Sök

H&M rapporterar högre resultat än väntat

H&MModeKläder

Helena Helmersson, vd på H&M. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Klädjätten slog förväntningar under tredje kvartalet.

Omsättningen i H&M sjönk med 18,7 procent till 50 870 miljoner kronor, jämfört med 62 572 miljoner under samma period förra året. Ett Utfall som är helt överensstämmande med bolagets uppgift för några veckor sedan.

Resultatet före skatt var 2 365 miljoner kronor (5 011), analytikerkonsensus låg på 2 007 enligt Factset. H&M har tidigare meddelat att resultatet skulle bli ungefär 2 miljarder kronor.

När H&M:s vd Helena Helmersson kommenterar kvartalet ligger som väntat pandemin och arbetet för att återhämta sig efter att kedjan tidigare tvingats stänga stora mängder butiker.. Där lyfts bland annat onlineförsäljningen fram som en starkt bidragande faktor.

"Allt fler kunder har börjat handla online under pandemin och visar oss tydligt att de värdesätter en smidig och inspirerande upplevelse där butik och online samspelar och stärker varandra. De senaste årens stora investeringar har varit viktiga för vår återhämtning och vi accelererar nu vårt förändringsarbete ytterligare för att möta kundernas förväntningar. Vi ökar de digitala satsningarna, accelererar butiks-konsolideringen och gör kanalerna alltmer integrerade. För att säkerställa att våra erbjudanden är relevanta för kunderna och för att kunna öka tillgängligheten i alla kanaler, kommer snabbhet och flexibilitet att bli ännu viktigare framöver, framför allt i varuförsörjningskedjan", skriver hon i ett uttalande.

H&M-gruppens onlineförsäljning ökade med 27 procent i svenska kronor under tredje kvartalet och under niomånadersperioden ökade onlineförsäljningen med 36 procent. Det motsvarar 26 procent av den totala försäljningen i koncernen.

Rörelseresultatet blev 2 700 miljoner kronor (5 029). Rörelsemarginalen var 5,3 procent (8,0).

Resultatet efter skatt blev 1 821 miljoner kronor (3 859).

Försäljningen i september 2020 minskade med 5 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år.

166 butiker, motsvarande 3 procent av det totala antalet butiker, är i dagsläget fortsatt stängda, uppger H&M.

Läs mer