Elsfborgsspelarna hoppas på nya mål – med egna modemärket Ciszere

Ciszere Mode Fotboll
Elsfborgsspelarna hoppas på nya mål – med egna modemärket Ciszere

Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Började som ett sidoprojekt – nu får fotbollsproffset kämpa för att hinna med bägge karriärerna.

Idrottare som även driver företag är inte helt ovanligt. Vi på Breakit har bland annat uppmärksammat Philip Haglunds veckopengsapp Gimi, liksom forne OS-hopparen Peter Häggström och dennes YMR Track Club. Även bakom det framväxande modemärket Ciszere döljer sig idrottare som sökte en syssla att ägna sig åt vid sidan om sporten, den här gången handlar det om fyra fotbollsspelare med bakgrund i Elfsborgs juniorlag.

Ciszere lanserades officiellt 2016 men var då fortfarande något av ett sidoprojekt från Elfsborgsspelarna. Sedan dess har mycket hänt och idag arbetar två av grundarna heltid med bolaget sedan de lagt av med fotbollen.

“Jag och Andreas Nyberg fick kicken och de andra gick upp i a-laget”, säger Johan Forsberg, medgrundare och vd, med skämtsam ton.

Fotbollsproffsen ville skapa kläder

De andra är i det här fallet Per Frick och Marcus Rohdén – den ena en rutinerad anfallare i Allsvenskan och den andra proffs i Italien. Marcus Rohdén är sedan flytten till Italien inte längre delaktig i Ciszere, varken operativt eller som ägare, men den övriga trion har de senaste åren sett sin verksamhet växa snabbt.

“Hösten 2018 hade vi fått alla bitarna på plats och kände att vi kunde börja skala upp bolaget. Vi satt i en inkubator här i Borås där vi fick ett investerarnätverk att pitcha för och vi tog in två ängelinvesterare”, säger Johan Forsberg och fortsätter.

“Förra året omsatte vi 4 miljoner och backade ungefär 400.000 kronor, vilket egentligen var lite bättre än plan. I år tror vi på i alla fall 6 eller 7 miljoner när vi tar med corona i beräkningarna och planen är att vända till ett plusresultat.”

Fördel att finnas i Borås

Att valet föll på just modebranschen hade mycket med det egna intresset att göra. Sen var det ingen nackdel att befinna sig i en stad som är känd för sin textilverksamhet.

“Det får man ändå säga att det var en fördel. Vi har nästan aldrig behövt lämna staden för att hitta en kontakt inom branschen. Det finns många som är kunniga inom branschen, vilket gjorde att vi tidigt kunde få mentorskap och stöttning.”

För Johan Forsberg och Andreas Nyberg är Ciszere idag deras enda sysselsättning. Men för chefsdesignern Per Frick gäller det att kombinera sitt arbete med företaget och fotbollskarriären.

När Breakit pratar med honom väntar snart en match mot Hammarby efter att fotbollssäsongen nyligen dragit igång efter lång corona-relaterad väntan. En match där han noterades för ett sent mål som resulterade i att Elfsborg lyckades knipa ett poäng. Tidigare i veckan hade han även satt det avgörande målet i premiären mot IFK Göteborg.

“Det är speciellt och det har varit en stor förändring de senaste åren. Tidigare hade ju även de andra jobb vid sidan om, men nu är det mycket mer arbete som krävs. Jag försöker vara här två dagar i veckan, man får planera. Men i takt med att vi växer så blir det mer ansvar för andra och jag får kanske ta specifika ansvarsområden att hålla mig till. Just design och produkter är mycket min grej”, säger han och fortsätter.

“Fotbollen kommer ändå först eftersom att Elfsborg är min arbetsgivare. Men det är väldigt roligt att arbeta med Ciszere så det är inte så svårt att hitta tid till det.”

Har förebilder i digitala snabbväxare

När trion startade bolaget var tanken dessutom att hitta någonting som de kunde arbeta med efter fotbollen.

“Det var mitt mål från början. Men jag har inte åldrats i den takt som Ciszere har växt”, säger Per Frick med ett skratt.

När modebolaget nu blickar framåt så är det med en fortsatt strategi att växa och att först och främst finnas i digitala kanaler. Varumärken som Stronger, Aim’n och Axel Arigato har inspirerat dem.

“80-90 procent av marknadsföringen är på Facebook och Instagram och försäljningen sker främst via vår egen e-handel. Men sen har vi också haft en fördel i och med att vi har nära koppling till så många inom fotbollen. Vi har väl i stort sett klätt varenda fotbollsspelare i Sverige”, säger Johan Forsberg.

Läs fler artiklar
LÄS MER