Sök

Värderingen rasar i hajpade Goo - techbolaget börjar om på ruta ett

Goo TechnologiesMoor

Foto t.v: Skärmdump Goo/Technologies Foto t.h: Flickr/William Warby

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Dokument visar att Goo Technologies värdering har sjunkit kraftigt: från 85 miljoner kronor till 25 miljoner kronor. Nu vänder bolaget tillbaka till sin ursprungliga affärsmodell.

Det senaste året har varit en berg och dalbana för Goo Technologies, som har byggt ett verktyg för att skapa 3D-grafik för webben i programmeringsspråket HTML5. Tanken är att andra bolag ska kunna skapa mer intressanta och interaktiva annonser på nätet med hjälp av tekniken.

I januari förra året tog bolaget in 18 miljoner kronor (2,2 miljoner dollar) från riskkapitalbolagen GP Bullhound och Moor. Under hösten kunde Breakit dock avslöja att bolaget hade problem med sin nästa kapitalrunda och att stora delar av personalen tvingats lämna bolaget.

Det hela slutade med att Moor gick in och räddade bolaget med en investering på 6 miljoner kronor.

Nu visar dokument från Bolagsverket att räddningen var kostsam för grundarna i Goo Technologies. Bolagets värdering har sjunkit från drygt 85 miljoner kronor ned till 25 miljoner kronor. Dessutom sitter Moor som enskilt största ägare med 48,6 procent av aktierna i bolaget.

“Det finns mycket positivt med att ta in riskkapital men allt handlar om tajming. Vi gasade på lite för snabbt och lite åt fel håll. Men nu ser det positivt ut. Det är det här det handlar om som startup, man testar olika sätt att driva bolaget på tills man hittar rätt”, säger Ola de Freitas, medgrundare och vd på Goo Technologies.

GP Bullhound har valt att inte investera vidare i bolaget. I den föregående rundan investerade GP Bullhound i form av ett konvertibellån. Eftersom riskkapitalbolaget inte har konverterat lånet till aktier än kan ägarbilden förändras framåt.

I samband med att värderingen har sjunkit har bolaget även gjort om sin affärsmodell. Tidigare riktade bolaget sig direkt till webbannonsörer och hade en egen studio som skapade så kallade “rich media”-annonser. Det är annonser som innehåller mer än bara stillbilder. I höstas lade bolaget ned den egna studion och fokuserar istället på att sälja in verktyget Goo Create, som studion använde.

“Det skalade inte tillräckligt bra när vi skulle göra både verktyget och ha en studio. Omsättningen blev bättre på kort sikt men de som idag är våra samarbetspartners såg oss som en konkurrent med den modellen vi hade då. Nu har vi gått tillbaks till att bara leverera ett verktyg”, säger Ola de Freitas.

Goo började som ett designverktyg för spelutvecklare som ville utveckla spel för webben. Idag riktar sig bolaget mycket mot annonsmarknaden precis som under 2015 men levererar alltså bara verktyget och inte själva annonserna.

I stället för att tjäna pengar på sålda annonser säljer bolaget nu licenser till andra annonsbolag som får använda Goos verktyg för att skapa annonser åt sina kunder. Riktigningsändringen verkar ha gett i alla fall vissa resultat. Bland annat rapporterade vi i höstas om att bolaget har inlett ett samarbete med annonsstartupen Adssets.

“Vi har lite mer grejer på gång nu men vi håller fortfarande på att färdigställa detaljerna”, säger Ola de Freitas.

Under 2014 omsatte Goo Technologies 17 miljoner kronor och gjorde en förlust på 13 miljoner kronor. Bolaget har inte presenterat några siffror från 2015 än.

Enligt Breakits beräkning har Moor investerat över 35 miljoner kronor i Goo Technologies sedan starten 2012.

Moor har avböjt att kommentera uppgifterna.

Läs mer