Sök

Ny startupallians inleds - vill göra annonser på nätet snyggare

Goo TechnologiesMoor

Foto: Pressbild

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Grafikbolaget Goo Technologies och annonsteknikbolaget Addsets inleder nytt samarbete.

Samarbetet går ut på att Goo Technologies tjänst Goo Create blir en del av Addsets teknikutbud till publicister och mediebyråer.

Tjänsten ska göra det lättare att skapa 3D-grafik för webben och på så sätt möjliggöra för nya typer av annonser.

“Genom Adssets och deras partners blir reklamprodukterna som skapas av våra användare tillgängliga för varumärken över hela världen. Vi tror att det här kan hjälpa till med att ta webbannonsering in i en ny era där reklamen kan bli mer intressant för slutkonsumenterna”, säger Ola de Freitas, vd på Goo Technologies.

Adssets levererar lösningar för det som på fint kallas för "rich media"-annonsering. Det vill säga, annonser som inte bara är stillbilder utan även kan innehålla ljud, rörlig bild eller interaktivitet. Nu blir alltså Goo Create en del av Adssets verktygslåda.

“Det här samarbetet är väldigt intressant för våra publicister och partners eftersom det möjliggör annonser som är mycket mer uppslukande och engagerande”, säger Rickard Ebersjö, vd på Adssets.

Vi har tidigare rapporterat om att Goo har haft svårt att få in nytt kapital och lagt ned sin studio av bolaget. Nu verkar alltså bolaget ha fått ny vind i seglen. Sedan dess har bolaget, utöver det nya samarbetet, också fått in kapital från riskkapitalbolaget Moor.

“Vi tror fortfarande starkt på idén och teamet bakom och har gett bolaget pengar att klara sig in i 2017”, skriver Kerstin Cooley, partner på Moor, i ett mejl till Breakit.

Läs mer