Spotifys nya drag – utmanar Acast på annonsmarknaden

Spotify Acast Streaming
Spotifys nya drag – utmanar Acast på annonsmarknaden

Acasts vd Ross Adams och Spotifys grundare Daniel Ek. Foto: Press.

Finwire / Breakit

Börjar med målgruppstyrda poddannonser.

Musiktjänsten Spotify lanserar Streaming ad insertion, SAI, som ger information om lyssnare till annonsörer och poddskapare.

Genom SAI, som för närvarande begränsas till USA och bara för Spotify originals, blir det möjligt att få reda om annonsvisning, räckvidd, frekvens och demografisk data om lyssnarna, skriver Dagens Media.

Därmed går Spotify upp direkt mot den svenska poddjätten Acast som sedan länge inte bara distribuerar och producerar egna poddar utan även säljer dynamiska annonser. Alltså ganska exakt det som Spotify nu satsar på.

På Spotifys egna sajt uppger Jay Richman, global chef för annonser och plattform, att SAI gör poddannonserna målgruppsstyrda.

Därmed blir det mer relevanta för lyssnarna och bolaget kan lättare påvisa annonsernas effekt. Han säger också att annonserna blir interaktiva vilket man kommer prata om mer vid ett senare tillfälle.

”Det gör annonsupplevelsen mer personaliserad för fansen, det ger annonsörerna en effektmätning och det ger poddskaparna en större möjlighet till intäkter så att de kan tjäna pengar på sitt hårda arbete”, säger Jay Richman.

Sedan tidigare har Spotify och Acast ett distributionsavtal som gör att alla Acasts poddar finns tillgängliga på Spotify.
 

Läs fler artiklar
LÄS MER