Spotify och Acast inleder samarbete för distribution

Breakit - Spotify och Acast inleder samarbete för distribution
Foto: TT
Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Samtliga poddar hos Acast ska kunna publiceras på musikjättens plattform.

Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Streamingtjänsten Spotify och podd-plattformen Acast inleder ett samarbete som innebär att poddarna på Acast plattform enkelt ska kunna publiceras även hos Spotify.

Genom samarbetet hoppas Acast kunna erbjuda sina användare tillgång till Spotifys användarbas på cirka 180 miljoner aktiva användare. Samtidigt kommer data- och lyssningsbeteende från Spotifys plattform att finnas tillgängligt i Acast verktyg.

“På Acast välkomnar vi alla nya sätt att lyssna på podcasts. Vi vill att våra poddar ska höras så vitt och brett och av så många människor som möjligt. Vårt partnerskap med Spotify kommer bidra till just detta, samtidigt som vi tillsammans kommer se till att podcast blir ännu mer mainstream”, säger Acasts globala innehållschef Susie Warhurst i ett pressmeddelande.

Bland de över 2.500 poddarna på Acast plattform finns exempelvis My Dad Wrote a Porno, Alice & Bianca – Har du sagt A får du säga B, Filip och Fredrik liksom Wahlgren och Wistam.

Även om samarbetet säkerligen underlättar för många, så meddelade Spotify förra veckan att de betatestar en plattform där man kan ansluta sin egen podcast till tjänsten – utan att använda sig av deras anslutna hostingtjänster

Antalet ansluta podcasts på Acast växte under 2017 med cirka 75 procent och bolaget ökade sin omsättning från 49,8 miljoner kronor till 85,7 miljoner. Det innebar samtidigt att bolagets omsättning för första gången var högre än dess förlust, som landade på minus 65,1 miljoner.

Läs fler artiklar
LÄS MER