Sök

Ville skapa en digital marknadsplats – nu går Shoppy i konkurs

SmartsterShoppyKonkurs

Andreas Swahn är grundare av Shoppy. Foto: Istock/Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Boråsstartupen Shoppys affärsidé var att skapa en digital marknadsplats för stora detaljhandelskedjor.
Nu går bolaget i konkurs.

För två år sedan siktade Shoppy, som tidigare hette Smartster, på en notering på Spotlight eller First North. Bolagets värdering var då satt till 65 miljoner kronor trots att intäkterna under 2017 var mycket låga (drygt 600.000 kronor). 

”Vi har lagt fullt fokus på att bygga vår plattform och säkra att vi har en kritisk massa av anslutna handlare. Nu ska vi öka trafiken, och då kommer också intäkterna att gå upp”, sa grundaren Andreas Swahn till Breakit då.

Men noteringen blev aldrig av och enligt sajten nyemissioner.se hade bolagets värdering sjunkit till 7,6 miljoner kronor hösten 2019. 

Gick mot den globala trenden

Den stora trenden inom e-handeln är att allt fler stora plattformar sväljer en större del av marknaden. I Kina är det till exempel bara plattformar som gäller och den amerikanska e-handelsplatformen Amazon dominerar på flera marknader. 

Shoppy skiljer sig från ovan nämnda aktörer genom att det inte är en e-handel, där kunderna kan handla direkt på sajten. Den som klickar på ett erbjudande skickas istället vidare till butikens egna e-handel.

I årsredovisningen för 2018 skriver bolaget att att man befinner sig i en utvecklingsfas och att man aktivt söker finansiering. Under 2018 tog bolaget in cirka 8 miljoner kronor i nyemissioner men det intagna kapitalet blev lägre än väntat. 

Omsättningen 2018 landade på cirka 1,6 miljoner kronor samtidigt som bolaget gjorde en förlust på cirka 10 miljoner kronor. 

I somras inleddes en rekonstruktion av företaget. Av handlingarna från den framgår bland annat att bolaget har 1.000 retailkedjor och 22.000 varumärken anslutna till sin plattform som finns i 6 länder – Sverige, Danmark, Finland, Tyskland och USA.

Hade miljonskulder

Bolaget har ändrat inriktningen på sin affärsidé och enligt rekonstruktionshandlingarna är den nya inriktningen att vända sig till köpcenter och handelsplatser istället för till enstaka butiker. 

När rekonstruktionen inleddes hade bolaget skulder på nästan 4 miljoner kronor. 

Bolaget hade då goda förhoppningar om att ställa om verksamheten och att kunna betala tillbaka sina skulder under hösten.

Men i januari stod det klart att bolaget går i konkurs. Bolagets konkursförvaltare Thord Elvljung säger till Breakit att han ännu inte har översikt över bolagets skulder eller varför bolaget har försatts i konkurs.

"Den information jag har fått är att bolaget sedan en tid tillbaka inte har bedrivit någon verksamhet", säger han.

Breakit har sökt Andreas Swahn för en kommentar. 

Läs mer