Smartster tar nästa steg – siktar på börsnotering i år

Breakit - Smartster tar nästa steg – siktar på börsnotering i år
Andreas Svahn, grundare och vd på Smartster. Foto: Pressbild.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

De stora detaljhandelsjättarna skakar inför e-handelsboomen. Den digitala gallerian Smartster laddar nu för en börsnotering.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Direktreklam, alltså reklamblad och reklambrev som delas ut till brevlådan, omsätter trots digitaliseringen över 3 miljarder kronor årligen i Sverige.

Borås-startupen Smartster vill mumsa i sig en del av den kakan, och mer därtill. Bolaget har skapat ett alternativ i form av en digital marknadsplats för erbjudanden från stora detaljhandelskedjor.

Tanken är att de ska kunna nå kunderna med sina erbjudanden via nätet istället. Man kan likna Smarsters plattform vid en digital galleria, där kunderna kan välja vilken butik de sedan vill kliva in i.

Nu siktar Smartster på en notering, antingen på Aktietorget eller First North, under 2018. Inför noteringen ska Smartster ta in omkring 20 miljoner kronor i en nyemission.

”Det gör vi för att öka tempot och få momentum inför noteringsprocessen”, säger Andreas Swahn, grundare och vd för Smartster.

Värderingen är satt till 65 miljoner kronor, trots att bolaget under 2017 hade mycket låga intäkter. 2016 omsatte Smartster enligt bokslutet drygt 600.000 kronor, och Andreas Swahn säger att 2017 års omsättning är nära den siffran. 

”Vi har lagt fullt fokus på att bygga vår plattform och säkra att vi har en kritisk massa av anslutna handlare. Nu ska vi öka trafiken, och då kommer också intäkterna att gå upp”.

I dagsläget finns 800 retailkedjor och 22.000 varumärken på plattformen. 

Smartster har inledningsvis låtit butiker ansluta sig utan fast avgift. Men nyligen infördes en modell där kedjorna får betala en månatlig avgift.

Den stora trenden inom e-handeln är att allt fler stora plattformar sväljer en större del av marknaden. I Sverige finns marknadsplatser som CDON och Fyndiq, som samlar produkter från en rad olika handlare. Det surras också friskt om att Amazon, världens störta e-handlare med en massiv marknadsplats, är på väg in i Sverige.

Andreas Swahn menar att Smartster har en given position i den verkligheten. I Tyskland, en av Smartsters fem marknader, har man exempelvis fått in Ikea på sin plattform.

”Den generella trenden är att bolag som historiskt varit starka på egen hand, som Ikea, H&M och så vidare, går mot att finnas på marknadsplatserna dit kunderna går för att handla aggregerat", säger Andreas Swahn. 

Smartster skiljer sig från ovan nämnda aktörer genom att det inte är en e-handel, där kunderna kan handla direkt på sajten. Den som klickar på ett erbjudande skickas istället vidare till butikens egna e-handel.

Den stora frågan är hur Smartster ska lyckas locka konsumenter i den benhårda konkurrensen på nätet.

”Trafiken kommer nu genom större medieavtal med Prosieben, Europas största tv-mediagrupp i Tyskland i kombination med ökad sökordsmarknadsföring, synlighet i sociala medier och ett system för att ansluta influncers och bloggare”, säger Andreas Swahn. 

Läs fler artiklar
LÄS MER