Sök

Spotify-toppen hyllar Tiktok-ägarens farliga konkurrent

SpotifyStreamingMusik

Barry-McCarthy är avgående finanschef på Spotify. Foto: Pressbild samt TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Spotify-topparna öppnar upp om bolagets makt, planen för nya miljardintäkter och konkurrenterna.

Barry McCarthy är Netflix-veteranen som tog Spotify till börsen. I januari lämnar han sin post som finanschef, även om han ska fortsätta att sitta i streamingjättens styrelse. 

Tillsammans med efterträdaren Paul Vogel höll Barry McCarthy ett öppenhjärtigt samtal i går på konferensen RBC Capital Markets.

Kanske är det hans sista publika framträdande som en av Daniel Eks tyngsta chefer. Enligt Music Business Worldwide pratade han med "friheten hos en man som bokstavligt talat inte kan bli av med jobbet". 

Så vad sade Barry?

Hotet från Bytedance

Bland annat kommenterade han att Tiktok-ägaren Bytedance tycks vara i färd med att lansera en Spotifykonkurrent. Barry McCarthy konstaterade att bolaget har fenomenal tillväxt, och att man har utvecklat sina produkter med att annat tänk kring de sociala elementen jämfört med många av bolagen i västvärlden.

Det lät som att Barry McCarthy ser en streamingtjänst från Bytedance som en potentiellt vass konkurrent i länder som Indien, där Spotify nyligen har lanserat.

"Jag har sett några skärmdumpar av beta-versionen, och den har några riktigt smarta sociala funktioner. Så vi får se", sade Barry McCarthy.

Planen för att fördubbla annonsintäkterna

Annars handlade samtalet mycket om den den maktposition som Spotify har byggt upp, med nära en kvarts miljard användare. En position som ska göra att skivbolagen öppnar sina plånböcker för att brejka nya låtar på plattformen med hjälp av bolagets nya annonsverktyg. 

"Dessa verktyg har inte funnits tidigare. De ger möjligheten att marknadsföra mot fans som, rent algoritmiskt, gillar ditt kommande släpp", sade  Barry McCarthy enligt MBW. 

Detta – och satsningen på poddar som kan ge möjligheten att för första gången kunna ha annonser även för de betalande användarna – ska enligt Barry McCarthy öka annonsintäkterna markant. I dag ligger de på 9,8 procent (Q3 2019). Målet är nu att öka den siffran till 20 procent. 

Dissen mot Apple

Efterträdaren Paul Vogel pratade i sin tur om hur Spotify står sig gentemot konkurrenterna, några av världens mäktigaste techjättar. Enligt Paul Vogel har Spotify nu dubbelt så många betalande kunder som Apple Music. 

"Vi tror också att vi har dubbelt så mycket engagemang på vår plattform som de har. Det är fyra gånger så mycket lyssning jämfört med dem", sade han enligt MBW.

Till det kommer lyssnandet som sker på Spotifys gratisversion (ett alternativ som Apple Music inte har för sina kunder). Paul Vogel tillade att Spotify har tre gånger så mycket lyssning som Amazon har på sin streamingtjänst. 

"Så om du tänker på det från ett artistperspektiv, från ett skivbolagsperspektiv, så behöver du slå igenom på Spotify", sade Paul Vogel enligt MBW.

Nyligen presenterade Daniel Ek sin plan för att kapitalisera på den maktpositionen. Som Breakit har rapporterat ska Spotify börja sälja möjligheten att marknadsföra musik på Spotify genom sponsrade individanpassade rekommendationer.

Läs mer