Sök

Historiskt skifte – nu vill Spotify sälja dina öron till skivbolagen

SpotifyMusik

Daniel Ek har en plan för att ta betalt av skivbolagen. Foto: TT samt Spotify.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Spotify lyfter på locket kring sin hemliga plan.
Målet? Att ta betalt av skivbolagen för att visa ny musik för dig.

Sedan Spotify lansering 2008 har bolaget tvingats slussa en stor del av sina intäkter till skivbolagen. Det har lett till att företaget hittills inte har lyckats gå med vinst på helårsbasis.

På Breakit har vi flera gånger berättat om bolagets hemliga plan. Att – precis som Facebook eller Google – använda sin makt över publiken till att tjäna pengar. 

Breakits källor har beskrivit hur Spotify skulle kunna börja ta betalt av skivbolagen. Detta för att låta dem exponera sin musik mot rätt målgrupper, och på så sätt få nya möjligheter att nå ut till publiken. 

”Skivbolagen kanske kommer att vara avvaktande till en början, men när folk ser att det fungerar kommer alla att vilja använda ett sånt verktyg”, sade en av dem. 

Den senaste tiden har Spotifys toppchefer allt oftare, i telefonkonferenser med analytiker, talat om att de bygger ett sådant system. Det har beskrivits som en marknadsplats, där fans finns på den ena sidan och artisterna på den andra. 

Detaljerna om affärsmodellen har de dock inte delat med omvärlden. 

Men i dag lyfter Spotify äntligen på locket. Bolaget ska börja tjäna pengar på att rekommendera ny musik till sina användare. 

Just nu är verktyget i test-läge.

"I detta test kommer vi låta artister betala för att sponsra dessa rekommendationer, vilket ger dem kraften att berätta för sina lyssnare på Spotify – både i vår gratistjänst och vår premiumtjänst – om sitt senaste släpp", skriver Spotify.  

Detta ska ske i funktionen "Brand New Music for You", en helskärms-pop-up på lyssnarens skärm. De sponsrade rekommendationerna ska vara baserade på lyssnarens musiksmak. 

Konkret vill Spotify komma åt skivbolagens marknadsföringsbudgetar, pengar som i dag kanske spenderas på andra nätplattformar som Facebook eller traditionell reklam.

Draget är också sannolikt en pusselbit i Spotifys kamp för att bli ett lönsamt bolag. 

Betalande Spotify-kunder ska erbjudas möjligheten att stänga av dessa rekommendationer. Testet sker på den amerikanska marknaden. Det är i skrivande stund oklart när, och om, det rullas ut i resten av världen.

Läs mer