Sök

Svenska bolaget bakom Candy Crush hackar – nu faller intäkterna

KingActivision Blizzard

Sebastian Knutsson, en av grundarna av King, som har gjort det populära spelet Candy Crush Saga. Foto Bertil Enevåg Ericson / TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Midasplayer – bolaget bakom Candy Crush – har motvind.
Både intäkter och resultat faller, kan Breakit berätta.

I slutet av 2015 slog speljätten Activision Blizzard till och köpte den svenska spelutvecklaren King för 50 miljarder kronor. King ligger som bekant bakom ett av världens genom tiderna mest inkomstbringande mobilspel: Candy Crush. 

Färska siffror från Kings svenska aktiebolag Midasplayer visar dock nu tecken på grus i vinstmaskineriet. Det avslöjas i bolagets årsredovisning, som lämnats till Bolagsverket mitt under högsommarvärmen. 

Under helåret 2018 drog bolaget in 2 miljarder kronor. Det kan jämföras med 2,4 miljarder kronor året innan. 

Även resultatet minskar. Vinsten före skatt skrivs till 680 miljoner kronor, att jämföras med 844 miljoner kronor föregående år. 

För några år sedan låg motsvarande siffra på hela 2 miljarder kronor.

Det svenska dotterbolaget Midasplayers verksamhet består i att som spelstudio serva andra bolag i koncernen. Dess intäkter består till 100 procent av inköp gjorda av dessa bolag. 

Trots dessa siffror ser bolaget ljust på framtiden. 

"Efterfrågan på de tjänster som bolaget tillhandahåller förväntas fortsätta öka", skriver Midasplayer i årsredovisningen. 

Av årsredovisningen framgår också att utdelningen till ägarna blev noll kronor. Under 2017 delade Midasplayer som jämförelse ut 795 miljoner kronor. 

Däremot tycks bolagets ledning ha fått fetare lönekuvert. Kostnaden för "bonus och ersättningar" till styrelsen och vd:n landade på 183 miljoner kronor, vilket var en markant ökning mot föregående år.

Tidigare i år stod det klart att ägaren Activision Blizzard skulle säga upp runt 800 anställda, efter att bolaget missat att nå marknadens förväntningar under det sista kvartalet 2018. 

Dock ökade intäkterna på helårsbasis, vilket Activision Blizzard delvis förklarar med att just King-koncernen och Candy Crush ska presterat bättre under 2018. 

Läs mer