Sök

Epidemic Sound dubblar intäkterna och skjuter på lönsamheten

Epidemic SoundMusik

Oscar Höglund är vd på Epidemic Sound.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Växer så det knakar.

Svenska Epidemic Sound har byggt sin verksamhet kring att köpa in och producera musik som sedan licensieras ut till andra företag. Det kan exempelvis röra sig om butiker, filmproduktioner och Youtube-nätverk.

Bolaget fyllde nyligen på kassan med runt 190 miljoner kronor och planen är bland annat att expandera i Asien. Kapitalrundan skedde dels i form av en nyemission och dels via ett konvertibellån. I samband med det värderades Epidemic Sound till 3,4 miljarder kronor.

Nu rapporterar Di Digital att bolaget mer än fördubblade intäkterna under förra året, från 100 till 234 miljoner kronor.

Samtidigt ökade förlusterna från 17 till 67 miljoner kronor under det förlängda räkenskapsåret på 13 månader. Under 2018 har Epidemic Sound bland annat satsat på marknadsföring och nyanställningar. Personalstyrkan har dubblats till 300 anställda på ett år.

Bolaget har tidigare kommunicerat målet att gå med vinst i år. Nu är planen, enligt årsredovisningen, lönsamhet under 2020. 

”När Facebook, Instagram, Youtube, Tiktok och andra plattformar växer är det vi som levererar musik till dem – och växer tillsammans med dem. Vi ser just nu en hälsosam tillväxt inom alla affärsområden”, säger vd:n Oscar Höglund till Di Digital.

Bolaget grundades av Peer Åström, Jan Zachrisson, Hjalmar Winbladh, David Stenmarck och Oscar Höglund. Största ägare är EQT. 

Läs mer