Sök

Nakd-medgrundaren om tuffa året: "För mycket jakt på omsättning"

Nakd

Magnus Hjörne

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Jag hade kunnat sitta och oroa mig in i döden, det är så många grejer som brinner hela tiden", säger Nakd medgrundaren Magnus Hjörne i podden Karriärskontraktet.

Moderaketen Nakd har utvecklats till en succésaga som omsätter över 1 miljard kronor. Försäljningen sker primärt genom digitala kanaler, genom samarbeten med influencers, men Nakd har även börjat satsa på fysisk handel.

Grundaren och modekungen Jarno Vanhatapio har blivit synonym med Nakd – men här finns också också andra profiler som byggt upp verksamheten bakom kulisserna.

Ett sådant exempel är medgrundaren Magnus Hjörne (japp, han är släkt med tidningsfamiljen Hjörne) som blev delägare redan som 22-åring. I podden Karriärskontraktet berättar han om resan från liten kaxig uppstickare till (fortsatt kaxig) modejätte.

”Det har varit extremt utmanande och extremt frustrerande, men samtidigt kul”, säger han.

Nakd har idag runt 180 anställda och den snabba expansionstakten sätter press på såväl ledning som anställda.

Magnus Hjörne berättar att han fått lära sig att släppa taget om jobbet och leva i nuet.

”Jag hade kunnat sitta och oroa mig in i döden, det är så många grejer som brinner hela tiden, men det hjälper ju ingenting”, säger han.

Han ansvarar för avdelningen Wholesale som startades i slutet av 2017 och som därmed var inne i en startup-fas under 2018 med "barnsjukdomar". En period som Magnus Hjörne beskriver som extremt pressad och med högt satta mål på omsättningen.  

”Man får lära sig mycket när man är i en pressad situation. Då hamnade mitt fokus som ansvarig över försäljning till återförsäljare mycket på att bara jaga pengarna, jaga kunder, ta in dealsen och inte vara på kontoret och ta hand om de interna processerna. Det har varit en stor lärdom för mig att hitta en bättre balans så man inte jagar den här omsättningen för mycket”, säger han i podden.

På frågan om vilka styrkor Nakd har som arbetsgivare förklarar han att unga personer ofta får mycket ansvar och möjlighet till utveckling, vilket han ser både fördelar och nackdelar med.

"Vissa personer älskar det och andra tycker att det är tuffare att man kommer in och det inte är 100 procent organiserat och du inte har en punktlista på exakt det du ska göra."

I dag är medelåldern på hans avdelning runt 25 år, medan den på Nakd som helhet närmar sig 30. Magnus Hjörne berättar att Nakd arbetar aktivt för att bygga en bra företagskultur.

”Det handlar om att verkligen skapa engagemang och få folk att tycka det är kul att gå till jobbet och verkligen inspirera dem. Det handlar mycket om få medarbetare att förstå Nakds resa... och jobba med personlig utveckling på olika sätt och där behöver jag bli bättre".

Som exempel ger han inspirerande föreläsningar, att åka iväg tillsammans och få alla att enas kring företagets gemensamma vision. Han säger att allting är mer strukturerat nu.

"Det har varit en resa, de första 1-2 åren var dom tuffaste åren. Då är man verkligen i en startup-fas och måste attrahera kapital, göra stora förluster och ha en grym tillväxt och begränsade budgetarvåren 2018 kunde Breakit avslöja ett missnöje bland flera av bolagets anställda, som larmade om 60-timmarsveckor och en hård kultur där de känt sig pressade att jobba över gratis. 

Läs mer