Sök ikon

Nu laddar Nakd för stor butiksoffensiv – “Vi har slagläge”

Jarno Vanhatapio, grundare Nakd

Jarno Vanhatapio tar steget ut i den fysiska världen.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

På knappt fyra år har Jarno Vanhatapio lyckats skapa ett modeföretag som omsätter över 1 miljard kronor på årsbasis. Fortfarande kommer nästan all försäljning via digitala kanaler men nu flaggar Nakd-grundaren för en större inbrytning i den fysiska handeln under 2019:

“Vi måste finnas med både i digital och fysisk handel. Förenklat finns det, förutom våra nuvarande återförsäljare, två spår att gå här – antingen bygger vi upp ett eget butiksnät eller så tar vi hjälp av en franchise-partner", säger han till Breakit.

I början av april tar Nakd över lokalerna från konkursade Best of Brands. Det är en stor butikslokal i två plan i Göteborg på totalt 1200 kvadratmeter. Hyreskontraktet sträcker sig bara över åtta veckor men är ändå ett tydligt exempel på hur Nakd nu håller på att positionera sig i den fysiska världen.

"Det ska mest ses som ett av flera test vi gör. Vi testar en massa saker. Jag tror inte på att sätta upp showrooms, våra kunder vill ha ett stort utbud i butikerna. Ska vi satsa på butiker så blir det större butiker med ett bredare sortiment", säger Jarno Vanhatapio.

Han har redan idag propåer från flera stora aktörer som vill skapa ett franchise-koncept av Nakd:

"Det är mindre kapitaltungt om vi kör franchise-spåret men den stora vinsten är fokus. Ska vi rulla ut 50 butiker i ett land så är det mycket enklare att göra det med hjälp av en franchise-partner som har det som huvudbusiness", säger han.

Går mot strömmen

Jarno Vanhatapio menar att läget för en större utrullning i den fysiska handeln är perfekt nu när allt fler traditionella butikskedjor drar ner. Senast igår aviserade till exempel Kappahl att de ska stänga ett 20-tal butiker under året.

"Vi har ett väldigt spännande läge just nu att slå oss in i den fysiska handeln. Fastighetsägarna står med många tomma lokaler och vi har ett varumärke som kan locka millennials till köpcenterna", säger Jarno Vanhatapio som hoppas kunna utnyttja den nya marknadssituationen:

"Fastighetsägarna är pressade nu och där har vi slagläge. De sitter på stora tomma ytor som vi skulle kunna hjälpa dem med om vi får rätt pris", konstaterar han.

Är du intresserad av fashiontech, mode och skönhet? Missa isåfall inte Breakits event Beauty & Fashion Tech som är tillbaka den 4 april i Stockholm. Boka medan det fortfarande finns platser kvar!

Läs mer