Sök

Över 100 klagomål i veckan – så vill (S) städa upp elscooterkaoset

LimeVoiTransport

Elscooter liggande vid ett cykelställ. Foto: Johan Nilsson / TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Oppositionen kräver tuffare tag.

Elscootrar som dräller mitt på trottoaren har blivit en allt vanligare syn i Stockholm. Synskadades riksförbund menar att stadsmiljön har blivit "svårnavigerad" och en "ibland rent livsfarlig miljö" för synskadade.

Nu har staden, tillsammans med bolagen bakom elscootrarna, tagit fram en avsiktsförklaring för att lösa problemen.  

Frågan är uppe för beslut på trafiknämndens sammanträde 25 april. Men oppositionspartiet Socialdemokraterna vill se mer kraftfulla åtgärder, med tanke på att antalet elscootrar väntas öka från dagens 2.000 till uppemot 6.000.

Då räcker det inte med en frivillig överenskommelse, menar oppositionsborgarrådet Jan Valeskog.

"Det är inget riktigt avtal, utan mer en viljeyttring. Om det urartar kommer motreaktionen att bli stark, och då riskerar vi krav på ett förbud som vi sett i andra städer. Det vore synd", säger han till Breakit.

Jan Valeskog uppger att det redan i dag inkommer "över hundra" klagomål från Stockholmarna varje vecka gällande elscootrar. Den siffran lär öka i takt med att fler aktörer etablerar sig. 

Socialdemokraterna föreslår därför att modellen där kunderna kan parkera sin elscooter var som helst efter användning skrotas. Istället vill man, exempelvis genom att ta mark från parkeringsplatser, ordna ett mycket stort antal hot spots där parkeringen ska ske.

"Ska det fungera med 6.000 elscootrar så måste vi ha platser där de kan stå. Vi är positiva till tekniken, men vill att man skriver avtal med dessa aktörer", säger Jan Valeskog.

Läs mer