Sök

Stadens drag mot elscootrarna: Fartgräns på 6 kilometer per timme

LimeVoiTransport

Daniel Helldén vill se mer hållbara elsparkcyklar. Foto: Läsarbild på trasig Voi, samt Fredrik Hjerling.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Nu ska stöket kring de delningsbara elsparcyklarna styras upp.

En efter en har de ställt ut sina eldrivna sparkcyklar på gatorna i huvudstaden. Först var det svenska Voi, men sedan kom en smärre invasion av konkurrenter.

Vissa älskar de smidiga sparkcyklarna, som går att låsa upp och hyra med hjälp av appar. Men andra stör sig på att de dels står parkerade huller om buller och dels swishar fram i relativt hög fart på exempelvis gågator.

Nu tar Stockholms stad tag i saken.

"Man kan få stora problem med framkomlighet om elscootrarna står i vägen och kan vi på ett tidigt stadium lösa det så tror vi att vi kan få till bra mobilitet. Scootrarna är en viktig del i mobilitetslösning för staden”, säger Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), till Di Digital.

Staden har tagit fram en avsiktsförklaring, som har förhandlats fram tillsammans med aktörerna på marknaden. Den innehåller bland annat:

# Hastighetsbegränsning: Hela Gamla stan samt ett antal gator (Drottninggatan, Biblioteksgatan, Götgatspuckeln) ska få en hastighetsbegränsning på sex kilometer i timmen. För att se till att det blir verklighet ska elscooterbolagen via sin teknik strypa fordonen på just dessa gator.

# Parkeringsförbud: På vissa områden i staden ska det inte gå att ställa ifrån sig och parkera elscootrarna var man vill. Detta ska bland annat gälla nästan hela Gamla stan, delar av Odenplan, Stadshuset, Riksdagen, Sergels torg, Medborgarplatsen och delar av Rålambshovsparken, Tantolunden och Drakenbergsparken

# Hotspots: Istället ska elscootrarna ställas på avgränsade områden.

Elscootrarna – som har tagit över de svenska storstäderna – beskrivs ofta som ett miljövänligt alternativ till bilen. Det färre pratar om är att sparkcyklana går sönder efter bara några månader. Läs mer om det här.

Läs mer