Så vill Beatly komma tillrätta med fejkföljare i sociala medier

Beatly influencers Marknadsföring
Så vill Beatly komma tillrätta med fejkföljare i sociala medier

Jonas Arnklint, vd för Beatly. Foto: Pres och Istock.

Johanna Ekström

Reporter

Tar hjälp av AI för att få bort bluffarna.

Att använda populära profiler i sociala medier för att nå ut, är en vanlig strategi hos många annonsörer. Men influencer-världen är relativt oreglerad. Det har ofta varit svårt för företag att veta exakt vad de får vid så kallad influencer marketing.

De senaste åren har allt mer fokus riktats mot hur det bluffas med bland annat fejkade följare. Inte minst visade Breakits granskning för ett år sedan hur enkelt det är att med ett par tusenlappar blåsa upp sin följarskara på Instagram.

Nyligen visade också en genomgång från Sveriges annonsörer som SR rapporterade om, att särskilt profiler inom musikbranschen sticker ut när det kommer till fejkföljare. 

Jonas Arnklint är vd på Influencer marketing-bolaget Beatly, som kopplar samman influencers och varumärken. För att hjälpa kunderna har bolaget nu tagit fram en tjänst som med hjälp av maskininlärning visar hur många fejkade följare en influencer har.

“Det är en modell som lär sig över tid att detektera falska konton, baserat på en rad signaler. Det kan vara att man jämför hur många följare man har relativt hur många man följer, det kan vara hur kommentarerna ser ut och vilket land de kommer ifrån. Det finns en rad ganska tydliga indikationer på fejkkonton”, säger han.

Förhoppningen är att tjänsten ska skapa mer transparens på marknaden och hjälpa annonsköpare att satsa sina pengar på rätt influencer. I tjänsten går det också att få fram demografiska fakta, som vilket land följarna kommer från.

De flesta som har ett stort antal fejkade följare har enligt Jonas Arnklint köpt följare. Men det finns också några exempel där aktörer köpt följare och riktat det mot någon annan.

“På samma sätt som med SEO kan man köpa fejkföljare åt någon annan om man inte vill den väl. Det är dock inget vi sett på bred front, men det finns några exempel”, säger han.

Men andelen fejkade följare behöver inte säga allt. 

“Influencers med relativt hög andel fejkföljare kan ibland ändå leverera bra resultat i form av trafik eller försäljning. Och det är det som gäller i slutändan, så förutom andel falska följare så tittar vi ännu mer på vad influencers faktiskt genererar”, säger han.

Så här ser det ur för några av Sveriges största influencers, källa: Beatly:

Läs fler artiklar
LÄS MER