Sök

Efter monsterrundan – så ser planen ut för hajpade Voi

Voi

Voi har en delningstjänst för elsparkcyklar. Foto: Press.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Voi möter rivalen Lime i ett slag om Europas storstäder.

Några veckor efter lanseringen i Stockholm syntes de överallt, människor som for fram på Vois elsparkcyklar. Delningstjänsten, vars förlagor är bolag som Lime och Bird, gasar nu på till nya marknader.

Bolaget meddelar att man lanserar i Portugals huvudstad Lissabon. På tur står sedan länder som Frankrike och Italien.

"Vi tror att vi kan erbjuda en tillgänglig, innovativ och hållbar tjänst till de förorenade och igenkorkade städerna i Europa", säger Frederico Venâncio, chef för Voi i Portugal i ett pressmeddelande.

I Lissabon möter Voi dock hård konkurrens. USA-baserade Lime finns redan på plats med en i det närmaste identisk tjänst. Samma sak gäller i Frankrikes huvudstad Paris.

Breakits reporter Tobias Blixt träffade nyligen teamet bakom Voi. Bland annat handlade samtalet om vikten av att vara först på en marknad där en rad aktörer, dopade med massiva mängder riskkapital, lanserar likvärdiga tjänster.

“Det är viktigt att vara först. Men det är inte en winner-takes-it-all-marknad. Det kan vara ett fåtal aktörer per stad. Men vi har sagt från dag ett att hastighet är väldigt viktigt", sade medgrundaren Fredrik Hjelm.

Voi grundades i somras, och fick nyligen in 450 miljoner kronor i riskkapital.

Bolagets tjänst låter användarna hitta elsparkcyklar på stan via en app, och sedan hyra dem billigt. När resan är klar lämnas sparkcykeln där användaren behagar.

På natten åker sedan så kallade "hunters", en form av gig-arbetare, runt och samlar upp de urladdade tvåljulingarna. De laddas sedan och sätts ut på gatorna i gryningen.

Läs mer