Sök

Spotify-veteranen Sophia Bendz: "Jag har aldrig ångrat att jag lämnade"

Sofia Bendz. Foto: Sara Lindh.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Sophia Bendz har blivit känd som "hjärnan bakom Spotifys marknadsföring". Nu berättar hon öppenhjärtigt om sina åtta år på musikjätten och känslan av att inte räcka till.

Sophia Bendz utsågs nyligen till partner och Nordenchef för Skypegrundaren Niklas Zennströms investmentbolag Atomico. Uppdraget går ut på att hitta nordiska bolag till portföljen och vara bollpank när ett bolag vill lansera på en ny marknad eller ta fram en ny varumärkesstrategi.

Något som Sophia Bendz själv har stor erfarenhet av.

Allt började 2006 då hon sprang på Spotifys ena grundare, Martin Lorentzon på en födelsedagsfest. Vid den tidpunkten hade musiktjänsten inte ens lanserats. Hon fick frågan om att jobba med hans nya bolag men trivdes bra på PR-byrån Prime och var aningen svårövertalad.

På våren 2007 hade hon dock förstått att Spotify var ett alltför spännande projekt att välja bort. Som 25 år gammal blev hon global marknadschef på bolaget, en roll hon stannade i fram tills slutet av 2014.

“Jag hade ingen erfarenhet av att ha byggt ett stort marknadsteam, jag hade inte varit marknadschef innan, utan kom in som ganska grön”, berättar Sophia Bendz i Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla.

Ändå lyckades hon bygga upp en framgångsrik varumärkesstrategi  och under hennes tid på bolaget gick antalet användare från noll till över 100 miljoner i över 50 länder.

Men att fokusera på ett starkt konsumentvarumärke var inte självklart från början.

“Attityden var ett ‘matrix of music’, att bygga en bra funktion. Jag höll en intern dragning för utvecklarna varför ett starkt varumärke är viktigt, sedan blev jag någon typ av pitbull som vaktade det och såg till att det blev av”, säger Sophia Bendz till Di.

Hon var också Spotifys första anställda i New York, där musiktjänsten lanserade 2011. Hon berättar om utmaningar i rekryteringen, och i efterhand kan hon önska att det hade funnits en tydligare strategi för hur bolaget skulle anställa.

På frågan vad som var svårast under åren på Spotify svarar hon:

"Känslan av att jag inte räckte räcka till, det fanns så oerhört mycket att springa på och många möjligheter att plocka upp, och så ville man leverera på allt”.

“Man behöver bli hård i sina prioriteringar och vara okej med att det är ‘good enough’”.

I slutet av 2014 lämnade hon Spotify för att börja investera. I dag har hon gjort ängelinvesteringar i techbolag som Ticnet, Karma och Digiexam, samt sitter i styrelsen för nätbanken Avanza. Beslutet att lämna musiktjänsten där och då, är inget som hon har ångrat.

“Jag tror att man ska lämna innan man blir less och det gjorde jag. Jag är jätteglad för åren på Spotify, det var en av de roligaste och svåraste perioderna i mitt liv. Men man ska inte klamra sig fast vid saker, inte vara så sentimental. När jag läser om bolaget idag eller träffar kompisar som jobbat, eller jobbar där, är det bara positivt. Det är en känsla av att 'fasen vad vi lyckades med!'", säger hon till Di.

Läs mer