Sök

Faje Gani har slutat som Nordenchef för Twitter

SellbranchOrange GamesRekrytering

Faje Gani. Foto: Press & TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

“Jag är en lycklig själ som har fått en ny utmaning”, säger han till Breakit.

Annonsbolaget Sellbranch blev tidigare i år uppköpta av nederländska Orange Games. I samband med affären beslutades att Sellbranch blir det varumärke som ska användas för annonsförsäljning inom hela Orange Games.

Sellbranch representerar Twitter på den nordiska marknaden. Där har Faje Gani haft rollen som Twitters Nordenchef sedan 2016 då han rekryterads från Nöjesguiden där han var vd och delägare. 

Sedan några veckor tillbaka är han istället europeisk säljdirektör för Sellbranch.

“Jag har fått lära mig väldigt mycket under Twitter-resan. Men nu är det en ny stjärna som tar över den nordiska Twitter-delen”, säger han.

Vem blir Norden-chef för Twitter nu?

“Det blir en intern rekrytering som heter Kristoffer Ullenius och som har jobbat väldigt nära mig.”

Förutom sin nya roll inom Sellbranch och Orange Games är Faje Gani också delägare i restaurangerna YUC, liksom styrelseledamot i AIK fotboll och Rättviseförmedlingen. Den nya rollen kommer fortfarande innebära att han arbetar med Twitter, men på en betydligt större marknad.

Han tar ett övergripande ansvar för att koordinera Sellbranch försäljning i Europa. Vilket innebär ett ansvar för försäljning på tio europeiska marknader, gruppens egna produkter och sajter, samt ansvar för tredjepartssamarbeten som exempelvis Twitter, Oath, Bing och Bittorrent.

“Ett par av dem har vi inte offentliggjort ännu. Det kommer att ske den här veckan eller nästa vecka”, säger han.

Sellbranch omsatte 73,4 miljoner under 2017 med ett negativt resultat på 1,5 miljoner kronor. Orange Games har tre ben: spel, hasardspel och en annonsavdelning under uppbyggnad. Bolaget har dammsugit den europeiska marknaden på annonsbolag. Nu avslöjar Faje Gani att Sellbranch-delen av företaget räknar med att omsätta runt en halv miljard under 2019.

Läs mer