Sök

Köpte upp Ola Ahlvarssons bolag Sellbranch – och sålde vidare det direkt

SellbranchAnnonseringUppköp

Ola Ahlvarsson. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Säljkarusell när telekomjätten Swisscom köpte upp det svenska annonsbolaget Sellbranch – bara för att direkt sälja vidare det till ett holländskt spelbolag.

I höstas såldes Sellbranch, som grundades 2009 av techprofilen Ola Ahlvarsson och Fredrik Sellgren och som säljer digitala annonser, till den schweiziska telekomjätten Swisscom. Swisscom ägde sedan tidigare 50,1 procent av bolaget, men köpte nu upp resterande andelar av grundarna.

Då sa Ola Ahlvarsson till Breakit att det kändes roligt att säljbolaget hamnade i ett sammanhang där “teknologi, kompetens och muskler hos en större grupp stärker erbjudandet”.

Nu kan Breakit avslöja att Swisscom nästan direkt efter uppköpet i det tysta sålde vidare Sellbranch till det holländska bolaget Orange games.

Orange games började som ett säljbolag för spelbranschen, men har sedan utökat verksamheten genom att köpa upp både publicister och annonsteknikplattformar.

Dokument från Bolagsverket visar att Swisscoms chef för företagsköp, Eugen Stermetz, gick in som ordförande i Sellbranch styrelse i november förra året, samtidigt som Ola Ahlvarsson avgick. Men bara tre månader senare, i början av februari i år, hoppade Eugen Stermetz av styrelsen. Istället gick Orange games grundare Umut Akpinar och Atilla Aytekin in som ordförande respektive ledamot i styrelsen.  

Fredrik Sellgren är kvar som vd för Sellbranch. Han bekräftar att bolaget nu ägs till 100 procent av Orange games.

“Orange games bygger en paneuropeisk spännande organisation. Dels är de intresserade av vår position i Norden och dels vi har en fin plattform som stärker deras annonsaffär.”

“För oss betyder det här expansion och att vi rullar ut vårt varumärke över hela Västeuropa nu och konsoliderar vår verksamhet med andra uppköp som Orange games har gjort”.

Det här är andra gången på bara några år som Sellbranch har köpts upp för att bara månader senare få nya ägare igen. År 2014 köptes halva bolaget upp av schweiziska Publigroupe. Då sa Fredrik Sellgren:

“Det ska bli fantastiskt kul att påbörja nästa steg i Sellbranchs utveckling med Publigroupe som ägare, och roligt att vi i det svenska teamet får kroka arm med Publigroupes vd Arnt Groth, som är en av branschens mest erfarna ledare. Det känns som vi är på god väg att vinna SM, nu är det bäst i Norden som gäller”.

Men bara fyra månader senare köptes Publigroupe upp av Swisscom, som då fick med sig halva Sellbranch.

Men varför köpte Swisscom nu fyra år senare upp hela det svenska bolaget för att sälja det vidare direkt?

Enligt Fredrik Sellgren beror det på att Google och Facebook är så pass stora på annonsmarknaden och att marknaden måste konsolideras.

“Jag vet faktiskt inte om Swisscom visste om ‘nästa’ affär när man köpte oss. Men övriga aktörer måste hitta större sammanhang och bygga nya allianser för att konkurrera med jättarna”.

Swisscom själva uppger att man mest bara fick med sig Sellbranch på köpet när man köpte Publigroupe. Att säljbolaget gått med förlust varje år sedan uppköpet - mellan 2015 och 2016 minskade omsättningen från 83 till 78 miljoner kronor samtidigt som förlusten ökade från 2,3 till 3,5 miljoner kronor - kan också antas ha med saken att göra. Siffrorna för 2017 är ännu inte släppta. 

Swisscom uppger i ett mejl till Breakit att Sellbranch inte har “varit av strategiskt intresse” för Swisscom.

Ingen av parterna vill uppge någon köpesumma. 

Läs mer