Breakit och Acast gör podd-deal – "Känns klockrent för oss båda"

Acast Breakit podcast
Breakit och Acast gör podd-deal – "Känns klockrent för oss båda"

Josephine Forssjö, innehållschef på Acast, och Katarina Andersson, programledare och producent på Breakit Daily. Foto: Sara Lindmark.

Breakit

Breakit väljer svenska poddplattformen som ny hostingpartner.

Natten mot tisdagen är det premiär för Breakits nya dagliga ekonomipodd. Det är en unik storsatsning och görs i samarbete med poddplattformen Acast.

"Det känns verkligen grymt att kunna jobba med Acasts plattform. Där kan vi ju följa lyssnandet i realtid och utifrån den kunskapen skruva på upplägget i podden. Dessutom kommer Acast hjälpa oss med distributionen av Breakit Daily vilket är helt avgörande för att vi ska kunna få fart på lyssnandet", säger Katarina Andersson, som är Breakit Dailys programledare.

Poddbranschen har länge dominerats av informella snackpoddar och långa intervjuserier men den senaste tiden har mer aktualitetsinriktade, dagliga podcasts börjat dyka upp. Trenden startades med New York Times supersuccé The Daily. Bara den senaste månaden har Breakit, Aftonbladet, Omni och The Guardian lanserat var sina dagliga poddar – samtliga ligger på Acasts plattform.

"För oss är det enormt viktigt att hjälpa kreatörerna att utmana förväntningarna på vad en podd är och skapa nya format. Att Breakit är med i den här utvecklingen är ett kvitto på att sajten har koll på vad deras läsare vill ha, många vill få nyheterna när man är på språng, i ljudform”, säger Josephine Forssjö.

Samtidigt som Breakit och Acast skakar hand preppar poddplattformen just nu för en börsnotering.

“Det här innebär inga silkesvantar mot Acast. Nu kommer vi lusläsa prospektet ännu noggrannare och avslöja allt vi kan om noteringen”, försäkrar Stefan Lundell, innehållschef och medgrundare på Breakit.

Läs fler artiklar
LÄS MER