Sök

Optimizer Invests försäljning i Catena Media överraskade vd Per Hellberg

Optimizer InvestCatena MediaAnnonsering

Per Hellberg, vd på Catena media. Foto: Linus Moralse

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Bolagets vd kan inte förklara varför Optimizer Invest valde att sälja – men hävdar att Catena Media letat efter möjligheter att ta in nya stora ägare.

När Henrik Persson Ekdahls Optimizer invest tidigare i veckan utannonserade att de skulle sälja majoriteten av sina aktier i affiliate-bolaget Catena Media slog nyheten ned tungt.

Många överraskades av att bolagets största ägare valde att minska sitt ägande och sälja för närmare en halv miljard kronor

Händelsen har till och med fått Catena Media att pekas ut som ett nytt Fingerprint cards av analytiker.

Catena Media, vars affärsmodell är att länka vidare personer till olika spelsidor, har varit en börssuccé sedan noteringen. Men de har också sett en kraftig minskning i börsvärdet de senaste månaderna.

Marknaden har inte heller reagerat bra på försäljningen från Optimizer invest, ett besked som också tog Catena Medias vd Per Hellberg på sängen.

“Det var nyheter för oss. Sen är det så att investerare kommer och går och har alltid gjort”, säger han till Breakit.

“Vi på företaget arbetar på som ingenting och har inte gjort några förändringar sedan det vi kommunicerade från andra kvartalet. Vi har varit tydliga med vår status i andra kvartalet och vårt fokus. Där har inget ändras.”

Även om han medger att han blev överraskad av försäljningen – i en intervju med Di går han så långt som att säga att den "kom som en blixt från klar himmel" – så tillägger han också att företaget länge har velat ta in större internationella fonder som ägare i bolaget. Något som inte har varit möjligt när den dagliga aktiehandeln i företaget är så låg.

"Har man en snittomsättning med några tusen aktier om dagen så är det för lite för de här fonderna. Då måste någon som sitter på en större aktiebas sälja", säger Per Hellberg.

“Varför de (Optimizer invest) har sålt och varför de har gjort det på det här sättet det kan jag inte uttala mig om, men de är kvar i bolaget som storägare och de är kvar i styrelsen.”

I Sverige och flera andra marknaden är spelmarknaden på väg att regleras. Det innebär att spelmarknaden öppnas upp för flera aktörer, samtidigt som de företag som ansökt om och har erhållit licenser beskattas.

Per Hellberg säger att Catena Media medvetet har fokuserat mycket av sina intäkter till reglerade marknader. En anledning är enligt honom att reglerade marknader blir större, men också att det ger ökad trygghet.

“I och med att  det är reglerat så är det väldigt tydligt vad man får och inte får göra i marknadsföring. Det är också marknader som inte kommer att försvinna”, säger Per Hellberg.

Läs mer