Ny brakförlust för Tictail i Sverige – men bolaget tror på en vändning

Tictaile-handel

Tictail-grundarna Foto: Anders Wiklund / TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Den hajpade e-handelsplattformen Tictail redovisar ny storförlust.

Tictail, som grundades 2011 av Carl Rivera (tidigare Waldekranz), Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Jernström (tidigare Nilsson), är en av Sveriges mest omtalade startups. Bolaget har tagit in över 200 miljoner kronor i riskkapital från namnkunniga investerare, och tjänsten har genom åren gått från att hjälpa småföretagare starta egen webbshop till att bli en bred marknadsplats för självständiga varumärken inom exempelvis konst och design.

Affärsmodellen går idag ut på att Tictail tar ut 10 procent av varje transaktion som genereras via deras marknadsplats.

Exakt hur det går för bolaget är det däremot få som vet. Tictail, som idag har kontor i både Stockholm och New York, har ett amerikanskt moderbolag, vilket innebär att deras globala försäljningssiffror inte är offentliga. 

Nu har Breakit dock tagit del av det svenska bolagets färska årsredovisning, vilket kan ge en fingervisning för hur verksamheten går.

Omsättningen i Sverige för 2017 landade på 8,7 miljoner kronor, vilket är en tydlig ökning från de 2,1 miljoner kronor som omsattes under 2016.

Förlusten landade samtidigt på 45,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en förlust på 30,7 miljoner kronor 2016.

Den stora förluster beror enligt Tictail främst på högre marknadsföringskostnader och avskrivningar för tidigare investeringar.

"Under 2017 har vi lagt stort fokus på att vidareutveckla vår marknadsplats och vi är väldigt nöjda med de framsteg som gjorts", skriver bolaget i en kommentar.

Under fjolåret har bolaget bland annat lanserat en ny betallösning som kallas Tictail payments. Den nya lösningen innebär att företaget börjat ta en fast transaktionsavgift på 3,5 procent plus 2 kronor på köpen via deras plattform.

Det gör att transaktionsavgiften kan bli dubbelt så hög för de handlare som tidigare använt billigare, externa betalningslösningar. Lanseringen väckte kritik från flera e-handlare som använder Tictail men enligt bolaget ledde den bara till ett minimalt bortfall av kunder.

Tictail skriver också att de gjort det möjligt för kunder att koppla sitt Instagramkonto till sin Tictailbutik och att detta har lett till att 30 procent av trafiken nu kommer från Instagram.

Även om Tictail i sin årsredovsining flaggar för att möjlig ökad konkurrens, exempelvis från Google och Amazon, skriver bolaget att de är på rätt väg och att de ska vända till lönsamhet under de kommande åren.

Tictail har inte velat kommentera sina siffror närmare.

Tictails vd Carl Rivera berättade nyligen om Tictails motgångar och utmaningar.

Läs mer